Zmierzch Bogów
Wracać wciąż do domu Le Guin
Relacje :

PSPACE - Michał Pietrzak / Jarek Kujda (07.10.2016)

Michał Pietrzak, Jarek Kujda, Electro, Elektronika, Bystrzyca Kłodzka

W piątek 7 października, w Muzeum Filumenistycznym w Bystrzycy Kłodzkiej, odbył się wernisaż wystawy Michała Pietrzaka pt. „PSPACE”. Wstawa jest elementem składowym wydarzenia pt. „96_16: Michał Pietrzak / Jarek Kujda”, na które składa się wspominana wystawa oraz spotkanie z muzyką elektroniczną „Strefa” Jarka Kujdy, która miała miejsce w Kawiarni Kulturalnej, także w Bystrzycy Kłodzkiej

Wydarzenie to jest w pewnym sensie jubileuszem autorów, odnoszącym się do ich pierwszej wspólnej wystawy, która odbyła się dokładnie 20 lat temu w Muzeum Filumenistycznym. Dziś, choć ich drogi twórcze ukierunkowały się w pozornie innych obszarach, znaleźli oni wspólny mianownik by po 20 latach ponownie zaprezentować razem swoje dokonania artystyczne.

Na wystawę „PSPACE”, którą można oglądać do 20 listopada 2016 r. składa się kilka zestawów prac oscylujących wokół tematu przewodniego, jakim jest ogólnie rozumiana „przestrzeń”, a dokładniej rzecz ujmując wzajemne oddziaływanie: jej na nas i nas na nią. Autor wypowiada się tu za pomocą fotografii, budując z nich poliptyczne obiekty zestawiane z poklatkowymi animacjami video. Tłem prac jest zurbanizowana przestrzeń miejska będąca punktem wyjścia do dalszych rozważań. Jak pisze we wstępie do katalogu wystawy Adam Sobota „Architektura nie sprowadza się dla niego do plastycznej formy, ale ukazuje ją jako poligon ludzkiej obecności, która stwarza, ożywia i przekształca przestrzeń. W tych relacjach ludzie wyznaczają puls życia poprzez uobecnianie się i zanikanie w ustalonym przez kamerzystę polu widzenia. To coś zupełnie innego niż typowe dla idealizowanych wizualizacji architektury ozdabianie ich wstawkami sylwetek ludzkich i elementów przyrody. Tutaj autor ukazuje autentyczny „habitat”, gdzie widoki banalnej miejskiej zabudowy i rytmy ludzkiej obecności stapiają się w fascynującą całość”.

Na „Strefie” Jarka Kujdy, można było usłyszeć zilustrowane wizualizacjami występy trzech projektów muzycznych: Jura, Mikro Orchestra i w niepełnym składzie Teresa. Jura  to pochodzący z Rengersdorf niezależny producent muzyczny. Tworzy muzykę elektroniczną z pogranicza gatunków dark elektro, industrial techno, powernoise i darkcore. Na co dzień związany z projektem Teresa i Mikro Orchestra (dawniej Gameboyzz Orchestra Project), gdzie odpowiada mi.in. za bity, produkcję i mastering. W przeszłości klawiszowiec w zespole Kunstbande SLA oraz breakbeatowym Doxapine. Mikro Orchestra to pochodzący z Kłodzka zespół, grający muzykę elektroniczną za pomocą kieszonkowych konsol do gier typu GameBoy. Zespół stylistycznie nawiązuje do 8-bitowej sceny komputerowej (Commodore 64, Atari, ZX Spectrum itd.). Do 2006 r. występował pod nazwą „Gameboyzz Orchestra Project”. Aktualnie jego skład stanowią: Jarosław Kujda, Mariusz Jura, Bogusław Krawczuk. Teresa, to jak określają sami jej członkowie, nieślubne dziecko Kunstbande SLA i Marzeń Artylerzystów, grające new wawe / psychodelic. Z okazji jubileuszu do część wizualizacji koncertowych wykorzystano prace multimedialne Michała Pietrzaka oraz nawiązano do wydarzenia z przed 20 lat.

Michał Pietrzak, rocznik 77, urodził się w Bystrzycy Kłodzkiej. Mieszka i pracuje we Wrocławiu. Absolwent Wydziału Grafiki i Sztuki Mediów Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Geperta we Wrocławiu, Wyższego Studium Fotografii w Jeleniej Górze oraz Wydziału Architektury Politechniki Wrocławskiej. Autor wystaw indywidualnych i zbiorowych. Jego prace znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego we Wrocławiu. Członek Związku Polskich Artystów Fotografików.

Zawodowo zajmuje się architekturą. Twórczo wypowiada się głównie za pomocą fotografii oraz video, wykorzystując te media instrumentalnie - jako narzędzia do realizacji własnych zamierzeń koncepcyjnych, bo jak sam mówi: „fotografia nie ukazuje rzeczywistości, fotografia ją kreuje”.

W swoich pracach porusza zagadnienia jednostki w szerokim kontekście socjologiczno-urbanistycznym. Zestawia ją z pejzażem miejskim, który nie sprowadza się tylko do plastycznej formy wyidealizowanych przedstawień architektury. Jego założenia koncepcyjne odciskają się głęboko w formie obrazu, pozostając z nią w bezpiecznej harmonii. Finalne dzieło budowane jest wielopoziomowo przybierając formę poliptycznych obiektów składających się z pozornie spójnych kadrów fotograficznych, które zestawiane są z obrazem ruchomym. I choć punktem wyjścia jest tu zawsze fotografia to w efekcie końcowym tworzy ona z animacją video jedną spójną, równoważną całość.

Jarek Kujeda, rocznik 77. Trochę artysta oraz aktywator STREFY – przeglądu sztuki audio wizualnej. Niespokojny duch sięgający po różne środki ekspresji artystycznej. Uprawiał fotografię, grafikę komputerową (wyróżnienie na Young Electronic Arts 2000), animację 2D (Mikrokino FEST 2001 – Jugosławia), poezję (tomik „elektryczne sekatory na cmentarzu”), performance (razem z The Living Theatre i KKGF Chaos) oraz komponuje z wykorzystaniem instrumentarium elektronicznego. Lider projektów muzycznych: samploza lab anssamplekunstbande SLA17115DOXAPINE, Gameboyzz Orchestra Project, Mikro Orchestra. Związany ze środowiskiem subkulturowym w latach 90. Był pomysłodawcą i wydawcą art zine’a „biały cień”. Brał udział w przeglądach i wystawach: Komplex Symplexu (Wrocław 2000, Brzeg 2001), Konstrukty (Kłodzko 2000), symplex komplexu (Wrocław 2001), Salon Sztuki (Kłodzko). Wystawy indywidualne: teraz (Bystrzyca Kł. 1996), ART EX (Kraliky 2000), digitalni grafika (Vysoke Myto 2001), .:0000000001:. (Festiwal Młodej Sztuki lAbiRynT – Kłodzko 2001).

Komentarz
Średnia ocena: 0
Oceny: 0
starstarstarstarstar

Podobne artykuły