The Mars Volta - zespół rockowy założony w 2001 roku przez dwóch muzyków zespołu At The Drive-In, Cedrica Bixlera i Omara Rodrigueza. Wkrótce At The Drive-In się rozpadło i muzycy skupili się już tylko na pracy nad pierwszym albumem The Mars Volta. Wcześniej jednak wydali EPkę "Tremulant", zawierającą trzy utwory. Nazwa zespołu według jego członków wywodzi się z ich fascynacji science fiction (Mars) i filmami Federico Felliniego, który używa terminu volta na zmieniające się sceny w filmie. Teksty zespołu są śpiewane/recytowane po angielsku i hiszpańsku.
Album zatytułowany "De-Loused In The Comatorium" ukazał się 24 czerwca 2003 roku. Zawierał trudną do określenia muzykę stworzoną pod wpływem bardzo wielu stylów muzycznych; od punka przez hardcore, jazz, dub do rocka latynoskiego. Najczęściej zespół określa się jako przedstawicieli rocka alternatywnego. Pierwszy Album Mars Volty był po części kontynuacją działalności At The Drive-In (ostre brzmienie gitar, ten sam wokal Bixlera), a instrumentarium zostało poszerzone przez Owensa (organy) i Warda (sampler, komputery). Teksty wszystkich utworów łączy w całość motyw przewodni albumu - opowieść w pierwszej osobie człowieka, który zapada w śpiączkę i podróżuje przez nierzeczywiste światy. Według zespołu, ten pomysł jest oparty na prawdziwych wydarzeniach - śpiączki pod wpływem narkotyków i samobójczej śmierci ich znajomego, Julio Venegasa.Album okazał się dużym sukcesem (szczególnie, jeśli brać pod uwagę niszowość zespołu). Sprzedało się ponad 500 tysięcy egzemplarzy, a zespół koncertował między innymi z Red Hot Chili Peppers. Podczas tego tournée Jeremy Ward zmarł po przedawkowaniu narkotyków, pozostałe koncerty odwołano.
1 marca 2005 roku ukazał się długo oczekiwany drugi album zespołu zatytułowany "Frances The Mute". Wcześniej do Internetu wyciekły robocze wersje wszystkich utworów, co oczywiście nie zachwyciło muzyków. Tym razem motywem przewodnim tekstów były fragmenty dzienników znalezionych i opowiadanych reszcie zespołu przez Jeremy'ego Warda - historia człowieka poszukującego swoich korzeni, biologicznych rodziców. Wpływy muzyczne albumu były jeszcze bardziej zróżnicowane, do instrumentarium dołączono instrumenty dęte, a tylko jeden utwór trwał krócej niż 10 minut. Wszystkie nagrania podzielone zostały na pod utwory.
"Amputechture" - trzeci album studyjny zespołu The Mars Volta, wydany został 12 września 2006 roku. Krążek zadebiutował na 9. miejscu listy Billboard Top 200. Chociaż większość utworów zostało stworzonych specjalnie na ten album, to jednak zespół dołączył tu również fragmenty starszych nagrań. "Viscera Eyes" powstał z utworu napisanego pierwotnie przez Omara podczas pracy w At The Drive-In. W "Day Of The Baphomets" wykorzystano słowa i melodię z "A Plague Upon Your Hissing", niewydanego utworu, który został nagrany podczas prac nad "De-Loused In The Comatorium". "Amputechture" był pierwszym albumem, przy którym współpracował były członek zespołu At The Drive-In - Paul Hinojos, a także ostatnim z Jonem Theodorem za perkusją.
"Amputechture" był pierwszym albumem studyjnym zespołu The Mars Volta, który nie posiadał jednego motywu przewodniego. Na oficjalnej stronie zespołu można przeczytać, że "Podstawowy proces twórczy się nie zmienił: Omar tworzył muzykę (w tym dla sekcji dętej), do której Cedric mógłby stworzyć słowa - jednak tym razem mieliśmy swobodę aby udokumentować niezwiązane ze sobą historie, obrazy, żarty, różnych ludzi, wydarzenia i wspomnienia".
Cedric porównywał ten album do serialu Davida Lyncha "Miasteczko Twin Peaks", którego odcinki nie przedstawiały jednej historii, a jednak mówiły "jednym głosem". Od czasu ukazania się albumu "The Bedlam In Goliath", Bixler-Zavala i Rodriguez-Lopez zaczęli odnosić się do "Amputechture" jako do swojego "autystycznego dziecka" z powodu przyjęcia tego albumu przez fanów.
Czwarty krążek studyjny "The Bedlam in Goliath" wydany został 29 stycznia 2008 roku, a wcześniej 26 stycznia 2008 roku w Australii. Album zadebiutował na 3 miejscu listy Billboard Top 200 - w pierwszym tygodniu sprzedano ponad 54.000 kopii.
Produkcją albumu zajęli się gitarzysta Omar Rodriguez-Lopez i inżynier dźwięku Robert Carranza. Jego powstawanie odbywało się w atmosferze "pechowych wypadków", po tym jak zespół zaczął bawić się tabliczką ouija, którą Rodriguez-Lopez kupił w prezencie dla Cedrica Bixlera-Zavali. Pierwszym singlem, wydanym 19 listopada 2007 roku, był utwór "Wax Simulacra" wraz z coverem "Pulled To Bits" zespołu Siouxsie & The Banshees. Edycje winylowe albumu zawierają w książeczce kopię tabliczki ouija, należącą rzekomo do zespołu.
Skład:
Cedric Bixler-Zavala - wokal
Omar Rodriguez-Lopez - syntezator, gitara elektryczna, produkcja
Isaiah "Ikey" Owens - instrumenty klawiszowe
Paul Hinojos - gitara elektryczna, efekty dźwiękowe
John Frusciante - gitara elektryczna (tylko w studiu)
Juan Alderete – gitara basowa
Adrián Terrazas-González - flet, saksofon tenorowy, klarnet basowy, instrumenty perkusyjne
Marcel Rodriguez-Lopez - syntezator, instrumenty perkusyjne
Thomas Pridgen - perkusja
Byli członkowie zespołu:
Jeremy Michael Ward - efekty dźwiękowe
Linda Good - instrumenty klawiszowe
Michael "Flea" Balzary - gitara basowa
Eva Gardner - gitara basowa
Ralph Jasso - gitara basowa
Jason Lader - gitara basowa
Jon Theodore - perkusja
Blake Fleming - perkusja
Deantoni Parks - perkusja
Dyskografia:
01. Tremulant (EP) (2002)
02. De-Loused In The Comatorium (2003)
03. Live (2003)
04. Frances The Mute (2005)
05. Scabdates (Live) (2005)
06. Amputechture (2006)
07. The Bedlam In Goliath (2008)
Oficjalna strona internetowa: www.themarsvolta.com
MySpace: www.myspace.com/themarsvolta