Zmierzch Bogów
Wracać wciąż do domu Le Guin
Muzyka :

PJ Harvey i Chvrches na Open’erze

PJ Harvey, Chvrches, alternative rock, Open'er Festival, Open'er Festival 2016, synthpop

Niekwestionowana królowa alternatywnego rocka i elektroniczne trio, które szturmem wdarło się na światową scenę muzyczną – oto nowi artyści Open’er Festival powered by Orange. PJ Harvey to ikona brytyjskiej muzyki ostatnich 25 lat. Jedyna dwukrotna zwyciężczyni prestiżowej Mercury Music Prize. Wokalistka i multi-instrumentalistka, której każdy album jest osobną historią, a jednocześnie tworzy doskonałą całość z poprzednimi wydawnictwami. Swoje płyty wydaje rzadko, ale wszystkie są tak samo mocno oczekiwane. 

Współpracowała m.in. z Nickiem Cavem, Thomem Yorkiem, Marianne Faithfull czy Tricky’m. PJ Harvey po raz pierwszy wystąpi na Open’erze. 46-letnia Polly Jean Harvey zadebiutowała w 1992 roku albumem „Dry”. Wtedy pod nazwą PJ Harvey kryło się trio, któremu przewodziła wokalistka. Album najlepiej opisała sama Harvey, mówiąc w jednym z wywiadów: „To była moja pierwsza szansa na nagranie płyty, myślałam, że będzie ostatnią”. Słychać to w każdej minucie „Dry”, płycie intensywnie rockowej, która nawet dziś brzmi niezwykle witalnie. Po sukcesie „Dry” wytwórnie stoczyły batalię o podpisanie kontraktu z Harvey. Zwyciężyła Island Records, które do dziś wydaje wszystkie albumy Brytyjki. Jeszcze głębiej w surowość alternatywnego rocka PJ Harvey zagłębiła się na „Rid Of Me” (1993). Agresywny, nieprzystępny styl pomógł jej osiągnąć Steve Albini, producent płyt Pixies czy The Breeders, a wkrótce po współpracy z Harvey także Nirvany. Zresztą od samego początku Brytyjka była ulubienicą Kurta Cobaina.

Rok 1995 to dla PJ Harvey nowe otwarcie. Wydała solowy „To Bring You My Love” i spotkała na swojej drodze producenta Flooda, który razem z Johnem Parishem, do dziś należy do wąskiego grona jej stałych współpracowników. „To Bring You My Love” to najlepiej sprzedająca się płyta artystki, zawierająca przynajmniej dwa klasyczne utwory – „Down By The Water” i „C’mon Billy”. 

Pod koniec lat 90-tych trudno było w muzyce uciec od elektroniki. Dlatego też na „Is This Desire?”, po raz pierwszy na albumie Harvey, tak mocno zaznaczają swoją obecność syntezatory i sample. Powrót do rocka, nawet w nieco bardziej klasycznym wydaniu nastąpił w 2000 roku, wraz z wydaniem „Stories from the City, Stories from the Sea”. Płyta przyniosła jej pierwszą Mercury Music Prize, nominacje do Grammy i BRIT Awards, przeboje „Good Fortune” i „This Is Love”, ale przede wszystkim tytuły autorki nie tylko jednej z najlepszych płyty 2000  roku, ale także całej dekady.

Na początku XXI wieku PJ Harvey, dotychczas wydająca swoje płyty dość regularnie, robi sobie kilkuletnią przerwę. Jej szósta płyta „Uh Huh Her” ukazała się dopiero w 2004 roku i była solowa w pełnym znaczeniu tego słowa, także jeśli chodzi o produkcję, a nawet fotografie. Jedynie partie perkusji nagrywał Rob Ellis. Album nie powtórzył sukcesu komercyjnego poprzednika, ale znowu zgarnął nominacje i istotne tytuły. 

Największe zaskoczenie przyszło w 2007 roku, kiedy na rynku ukazała się intymna i mroczna płyta „White Chalk”, bazująca przede wszystkim na pianinie, choć w czasie sesji Harvey grała też m.in. na cytrze i harfie, nawiązując tym samym do muzyki dawnej, brytyjskiego folku sprzed wieków i kameralistyki. W 2011 roku PJ Harvey wydała najbardziej polityczny album w swojej dyskografii, „Let England Shake”. Artystka otrzymała za nią drugą Mercury Music Prize, co było ukoronowaniem triumfalnego pochodu „Let England Shake” przez listy najlepszych płyt roku, a nawet ostatnich lat. W październiku artystka zaprezentowała w Londynie 10 nowych kompozycji, która znajdą się na jej nowym, dziewiątym albumie. Większość z utworów powstawała między połową stycznia a połową lutego tego roku, kiedy PJ Harvey wraz z zespołem stała się częścią artystycznego projektu Recording in Progress realizowanego w jednej z londyńskich galerii. Przez 4 tygodnie publiczność w Somerset House mogła podglądać proces twórczy i kształtowanie się premierowego materiału artystki. Wszyscy chętni widzowie przed wejściem do pomieszczenia z muzykami oddawali telefony i sprzęt rejestrujący, ale dzięki temu stawali się uczestnikami jednego z najważniejszych momentów w życiu artysty. Data premiery nowego wydawnictwa jest owiana tajemnicą.

Chvrches to szkockie trio, które w niewiarygodnie szybkim tempie dotarło do czołówki najważniejszych współczesnych grup synthpopowych. Powstali jesienią 2011 w Glasgow, choć faktycznym początkiem zespołu była długoletnia znajomość Iana Cooka i Martina Doherty’ego. Po dołączeniu do ich projektu wokalistki i multi-instrumentalistki Lauren Meyberry zespół na kilka miesięcy zamknął się w studio w piwnicy pracując nad materiałem demo. Efektem tego wytężonego okresu był pierwszy oficjalny singiel zespołu, „The Mother We Share”. Utwór zwrócił uwagę dziennikarzy i potencjalnych wydawców, zainteresowanych pełnowymiarowym debiutem Chvrches. Kolejny rok działalności zespół rozpoczął piątym miejscem na liście BBC Sound Of 2013 i serią ważnych koncertów, w tym wyprzedaną trasą po Wielkiej Brytanii. Kolejnym krokiem była publikacja „Recover EP”, która udowodniła, że Chvrches są nieszablonowym zespołem, z ogromnym potencjałem. Ten został wykorzystany na debiutanckim albumie „The Bones of What You Believe” z września 2013. Płyta zebrała doskonałe recenzje, mówiono o odświeżeniu formuły synthpopu, chwalono delikatny głos Lauren i zwrócono uwagę na pomysłowe aranże. Po wydaniu „The Bones of What You Believe” Chvrches ruszyli w gigantyczną światową trasę koncertową, m.in. u boku Depeche Mode. Znaleźli jednak dość czasu by nagrać drugi album i zrobili to w zaledwie cztery miesiące.  „Every Open Eye” wydali w drugą rocznicę ukazania się debiutu i „dwójka” jest niejako kontynuacją jego brzmienia. To nadal przebojowe, syntetyczne ale jednocześnie bardzo czułe granie.

Open’er Festival 2016

29.06-2.07.2016, GDYNIA

LOTNISKO GDYNIA-KOSAKOWO

CENY BILETÓW OD 16.12.2015 DO 5.06.2016 (REGULAR TICKETS):

karnet 4-dniowy – 549 PLN

karnet 4 dniowy + pole namiotowe – 629 PLN

karnet weekendowy – 369 PLN

karnet weekendowy + pole namiotowe – 429 PLN

bilety jednodniowe – 239 PLN

 

Bilety dla dzieci:

Od 3 do 12 roku życia - 50% ceny: karnet 4-dniowy  274 PLN, karnet 4-dniowy + pole namiotowe – 314 PLN, karnet weekendowy – 184  PLN, karnet weekendowy + pole 214 PLN, bilety jednodniowe - 119 PLN Dzieci do 3 roku życia: udział bezpłatny.

 

CENY BILETÓW OD 6.06.2016 - JUNE TICKETS:

karnet 4-dniowy – 589 PLN

karnet 4 dniowy + pole namiotowe – 659 PLN

karnet weekendowy – 399 PLN

karnet weekendowy + pole namiotowe – 459 PLN

bilety jednodniowe – 239 PLN

 

Bilety dla dzieci:

Od 3 do 12 roku życia - 50% ceny: karnet 4-dniowy - 294 PLN, karnet 4-dniowy + pole namiotowe – 329 PLN, karnet weekendowy – 199 PLN, karnet weekendowy + pole – 229 PLN, bilety jednodniowe - 119 PLN

Dzieci do 3 roku życia: udział bezpłatny.

Komentarz
Średnia ocena: 0
Oceny: 0
starstarstarstarstar

Podobne artykuły