25 i 26 października Klub Progresja zaprasza na festiwal rocka progresywnego Warsaw Prog Days II. Druga edycja imprezy będzie opływała muzyczne dźwięki z Wielkiej Brytanii z Polski. Zagrają: Galahad, Lilith i Collage, który powraca po 10 latach przerwy i pierwszy swój koncert zagra właśnie w Progresji. Bilety do nabycia w siedzibie Klubu Progresja i sieci eventim. Cena: 50 zł w przedsprzedaży i 60 zł w dniu koncertu, dwudniowy karnet 80 zł. Warsaw Prog Days II to wydarzenie podkreślające korzenie Progresji. Klub prężnie rozwija się, a na scenie pojawiają się wciąż nowe gatunki muzyczne.
Progresja nie zamyka swojej sceny dla nikogo, warunkiem występowania na niej jest dobra muzyka. Od wielu lat pojawiają się w Klubie gwiazdy rocka czy metalu, które dały Progresji najwyższe miejsce wśród polskich klubów goszczących ten gatunek muzyczny.
Przez wiele lat Progresja postrzegana była jako klub metalowy, a przecież ma również największą scenę bluesową w Warszawie, przyjmuje muzyków jazzowych i wielu innych. To jednak o czym nie zawsze się pamięta to muzyczne początki Klubu. Progresja rozpoczęła swoja działalność 10 lat temu jako miejsce, gdzie można było usłyszeć głównie rock progresywny. Dziś stanowi wielką i poważną scenę muzyczną, ale to dzięki temu, że wyrosła właśnie na bazie tego gatunku. Progresja nie zapomina o swoich korzeniach i pierwszych fascynacjach muzycznych. „W zeszłym roku po raz pierwszy postanowiliśmy złożyć hołd początkom Progresji – mówi Marek Laskowski, właściciel Klubu – Warsaw Prog Days to nie tylko dwudniowy festiwal rocka progresywnego, to także kawałek naszej historii. Dla mnie prywatnie to wielka przyjemność cofnąć się w czasie i prześledzić to co zmieniło się w Progresji w ciągu tych lat. Rock progresywny to gatunek, który ukształtował to miejsce i pośrednio sprawił, że Progresja jest jedną z najpoważniejszych scen muzycznych w Polsce.”
Dzień I
Galahad powstał w 1985 roku. Przez długie lata odgrywa ona kluczowe znaczenie na progresywnym rynku muzycznym. Charakterystycznym rysem twórczości zespołu jest różnorodność wprowadzanych nastrojów oraz silny wokal, górujący nad partiami instrumentalnymi. W warstwie lirycznej stałym elementem są wątki zaczerpnięte z średniowiecza ewoluujące w kierunku nowych horyzontów progresywnego rocka. Muzyka szczególnie bliska fanom zespołów IQ, Pallas, czy Marillion. Jednym z najchętniej słuchanych albumów jest “Following Ghosts” ze względu na niezwykle melodyjną, wręcz marzycielską linię melodyczną. Każdy wrażliwy odbiorca znajdzie w niej swoistą głębię, tę samą, która znamionuje też “Year Zero”. Płyta ta powinna zadowolić wszystkich, poważnych kolekcjonerów progresywnego rocka. W 2007 ukazał się znakomity album studyjny “Empires Never Last”, a w 2012 roku dwie kolejne fantastyczne płyty studyjne “Battle Scars” i “Beyond The Realms Of Euphoria”.
Lilith należy do ścisłej czołówki polskich zespołów prog-gotyckich. Formacja powstała na początku 1998 roku w Poznaniu. Dorobkiem ponad 13 lat istnienia zespołu jest pięć albumów o szerokim spektrum muzycznym: od elektronicznych ilustracji po ciężkie gitarowe riffy. Z czasem muzyka Lilith nabiera coraz bardziej progresywnego charakteru. Ostatnią płytą zespołu jest wydany w 2007 roku nakładem firmy Oskar album “Underworld”. Aktualnie zespół pracuje nad kolejnym krążkiem roboczo zatytułowanym “Alter Ego”.
Dzień II
Collage – polski zespół rockowy, czołowy przedstawiciel współczesnego rocka progresywnego w Polsce, założony w Warszawie w latach 1984-85 przez gitarzystę Mirosława Gila i perkusistę Wojciecha Szadkowskiego. Pierwszy album zespołu pt. "Baśnie" ukazał się pod koniec 1990 roku. Baśnie zawierające muzykę utrzymaną w stylu neoprogresywnym, o klimacie uznawanym za zbliżony do wczesnego Genesis zyskał bardzo dobre recenzje. W 1992 nastąpiła kolejna zmiana w składzie - wokalistą został Robert Amirian. Zespół z Amirianem w składzie nagrał płytę "Nine Songs of John Lennon" z własnymi aranżacjami wybranych utworów Johna Lennona. W 1994 dla holenderskiej wytwórni SI Music nagrano album pt. "Moonshine". W 1995 r. album ten dzięki firmie Roadrunner Records trafił na rynki całego świata, w tym do Japonii i Korei, gdzie również w niedługim czasie wznowiono "Nine Songs of John Lennon", a pozostałe albumy znalazły się w dystrybucji japońskiej firmy Marquee. Płyta "Moonshine" odniosła ogromny sukces artystyczny i do dnia dzisiejszego uważana jest za jedną z najważniejszych płyt lat 90. tego gatunku. Według czytelników pisma Tylko Rock znalazła się na 6. miejscu najlepszych płyt rockowych w Polsce, a według tego samego pisma w podsumowaniu dekady 1991-2001 uznana została za jedną z pięciu najlepszych płyt polskich roku 1995. W latach 1994-1995 zespół dwukrotnie towarzyszył Fishowi podczas koncertów w Poznaniu, Wrocławiu, Zabrzu i Warszawie. W 1995 r. ukazała się płyta Changes, a pod koniec tego samego roku ostatnia jak dotąd płyta zespołu Safe. Collage wielokrotnie koncertował za granicą, między innymi w Związku Radzieckim, w Szwecji, Niemczech i Holandii. W 1996 roku zawiesił działalność, a muzycy w tym czasie współpracowali z innymi wykonawcami, między innymi z Anitą Lipnicką, a także ukazały się płyty solowe członków zespołu. Jesienią 2002 r. Collage wznowił na krótko działalność na jeden koncert pamięci Tomka Beksińskiego. W 2003 roku zespół definitywnie zakończył działalność. W roku 2004 ukazał się koncertowy DVD pt. Living In The Moonlight. Po rozpadzie Collage muzycy zespołu utworzyli dwie nowe grupy: Believe (Gil, Różycki, Zawadzki) i Satellite (Szadkowski, Amirian, Palczewski). W 2013 roku zespół reaktywował się po 10 latach przerwy z nowym wokalistą Karolem Wróblewskim.
Pierwszy koncert zespołu odbędzie się 26 października 2013 roku, w Warszawie w Klubie Progresja.