Agencja HQ44 oraz klub Progresja zapraszają na drugą edycję Warsaw Dark Electro Festival. Tym razem w odsłonie wiosennej. Dzięki imprezie, Organizatorzy będą mieli możliwość zaprezentowania artystów związanych z szeroko pojętą sceną niezależnej muzyki elektronicznej i nie tylko. 23 kwietnia 2016 roku w warszawskiej Progresji zagrają: VNV Nation, Neuroticfish, Solitary Experiments, Decoded Feedback, Beborn Beton oraz Chrom. Po koncertach odbędzie się after-party do samego rana w klubie Progresja.
VNV Nation
Od wielu lat jeden z największych i najbardziej popularnych zespołów z kręgu niezależnej muzyki elektronicznej w Europie i na świecie. Brytyjska formacja, której twórczość jest połączeniem nurtów futurepop, synthpop, techno oraz trance z elementami muzyki klasycznej. Ten oryginalny miks brzmieniowy właściwie od samego początku był głównym znakiem rozpoznawczym VNV Nation. Niemały wpływ na to ma również lekko zachrypnięty, oryginalny głos lidera i głównego kompozytora projektu – Ronana Harrisa (rodowitego Irlandczyka z Dublina). Drugim, stałym członkiem formacji jest Marc Jackson (Londyn), który podczas koncertów gra na perkusji elektronicznej. Podczas występów VNV są wspierani również przez 2 dodatkowe osoby obsługujące klawisze i komputery.
Skrót VNV oznacza Victory, not Vengeance (ang. zwycięstwo, nie zemsta). Ronan tłumaczy to motto jako próbę przekazania, iż człowiek powinien dążyć do nowych osiągnięć, zamiast pogrążać się w gorzkim żalu. VNV Nation porusza sprawy kulturowe, religijne, polityczne bądź uczuciowe. Nierzadko kluczem do zrozumienia przekazów zawartych w tekstach Ronana Harrisa jest fakt, iż jest on człowiekiem bardzo uduchowionym, nie narzuca jednak odbiorcom żadnego sposobu myślenia.
Przełomem w karierze formacji było wydanie albumu „Empires” w 1999, który przez 7 tygodni zajmował 1-sze miejsce na niemieckiej liście DAC z najlepszymi albumami muzyki niezależnej. Następne płyty „Futureperfect” (2002), „Matter + Form” (2005) oraz „Judgement” (2007) ugruntowały pozycję zespołu na rynku i wsród fanów. Od tamtej pory VNV regularnie zapełniają największe kluby i hale koncertowe w całej Europie (głównie w Niemczech) oraz są headlinerem największych europejskich festiwali muzyki niezależnej i alternatywnej. Formacja już rozpoczęła prace nad nowym materiałem, który ujrzy światło dzienne w 2016.
Melancholia i melodia, mocny bit, trans oraz pozytywne przesłanie, to wszystko składa się na magię muzyki jaką od wielu lat obdarza swoich wielbicieli Ronan i jego VNV Nation. Czym zaskoczą nas tym razem? Przekonamy się już na wiosnę 2016 podczas naszego festiwalu.
NEUROTICFISH EBM, Synth-Pop, Futurepop
Muzyczny projekt powołany do życia na początku lat 90 jako alter ego Sashy Mario Kleina (muzyka, słowa, wokal, produkcja / Bochum, Niemcy). Zainspirowany takimi formacjami jak Skinny Puppy, Nine Inch Nails oraz Depeche Mode, Neuroticfish rozpoczął swoje muzyczne eksperymenty bazując na miksie muzyki industrial, EBM oraz synth-pop, aby finalnie wykreować nową markę muzyki elektronicznej. Stworzyli jak to sami określili „Music For A Paranormal Life“ – koncept muzyczno-brzmieniowy, w ramach którego możemy obserwować życie poza ramami wszelkiej normalności. Pomysł muzyczny, który ma być odzwierciedleniem ludzkiej natury w zakresie niezrównoważenia emocjonalnego, paranoi oraz zależności emocjonalnych. Wykreowali brzmienie bazujące na naiwnych melodiach pop połączonych z harsh industralnymi hałasami i elementami muzyki trance & techno. A to wszystko zalane w sosie EBM a w późniejszym okresie synth-pop i future-pop. Od roku 2003 do projektu dołącza Henning Verlage (klawisze, produkcja). Debiutancki album zatytułowany „No Instruments” ukazuje się w 1999 i z miejsca przykuwa uwagę koneserów niepokojących, transowych, ale jednocześnie melodyjnych brzmień elektronicznych. Przełomem okazuje się wydany w 2005 album „Gelb”, z którego pochodzi do tej pory najbardziej rozpoznawalny utwór formacji, czyli „Bomb”. W roku 2008 ukazuje się niezwykle popularna składanka formacji zatytułowana „A Greater Good”, z której pochodzi utwór „Suffocating Right” bardzo popularny wśród fanów muzyki synth-pop. Po prawie 10 latach przerwy wydawniczej w 2015 ukazuje się długo wyczekiwany 4 album studyjny formacji „A Sign of Life”, który promowany był singlem „Silence”. Płyta została bardzo ciepło przyjęta przez sympatyków formacji. Podczas wiosennego występu w Warszawie formacja z pewnością zaprezentuje swoim wielbicielom wiele klasycznych utworów w tym kilka z ostatniego albumu. Będzie to pierwszy występ Neuroticfish w Polsce.
SOLITARY EXPERIMENTS
Jeden z najbardziej popularnych niemieckich zespołów nurtów electro i futurepop. Założony we Frankfurcie (n/Odrą) w 1994 przez 3 kolegów: Dennisa Schobera (wokal, teksty), Michaela Thielemanna (Keyboards, Programming, Sampling) oraz Stevea Graebera (Keyboards, Programming, Sampling). Dodatkowo podczas występów wspierani są przez Franka Glaßla (live – drums). Przełomem okazał się wydany w 2005 album „Mind over Matter”, dzięki któremu wdarli się na salony muzyki electro w Niemczech i poza granicami swojego kraju. Swoją pozycję wśród wielbicieli elektronicznych dźwięków potwierdzili już następnym albumem „In the Eye of the Beholder” z 2009. Na rok 2016 planowe jest wydanie nowego albumu formacji.
DECODED FEEDBACK electro-industrial, dark-wave, aggrotech
Marco Biagiotti – vocals, lyrics, samples, sequences, arrangement, basses and drums.
Yone Dudas – keyboards, sequences, arrangement, samples, basses, drums and lyrics.
BEBORN BETON
Klasycy niemieckiego synthpop po raz pierwszy w Polsce. Wielbiciele De/Vision, Camouflage i oczywiście Depeche Mode nie mogą tego przegapić. Zespół został założony przez Stefana „Tilla” Tillmanna, Michaela B. Wagnera oraz Stefana Netschio jeszcze w 1989. Debiutancki album „Tybalt” został wydany w 1993 i zawierał najlepsze utwory formacji, jakie powstały w trakcie pierwszych 3 lat jej istnienia, które zostały nagrane i wyprodukowane na nowo. Płyta została bardzo dobrze przyjęta na niemieckiej scenie electro. Po zmianie wytwórni w 1996 zespół wydaje swój przełomowy album „Nightfall”, dzięki któremu dał się poznać szerszej publiczności w Europie. Pochodzący z niego utwór „Im Innern Einer Frau” narobił sporo zamieszania na scenie klubowej w owym czasie. Przez wiele lat ostatnią, bardzo dobrą płytą studyjną był wydany w 1999 album „Fake”. Na całe szczęście formacja po wielu latach przerwy w działalności powróciła w 2015 z nowym, fantastycznym studyjnym dziełem „A Worthy Compensation”. Płyta została okrzyknięta przez prasę branżową, a także przez samych fanów jednym z najlepszych powrotów i albumów synthpop ostatnich lat! Dzięki doświadczonemu producentowi Olafowi Wollschlägerowi (m.in. MESH, Yello, In Strict Confidence, Seabound) album uzyskał niesamowitą głębię i szlachetność brzmienia. Ale i tak najważniejsze są same kompozycje. Liryczne, melodyjne, przesycone melancholią i lekkim patosem. Od takich utworów jak „Daisy Cutter”, „Last Day on Earth” czy „Terribly Wrong” naprawdę trudno się uwolnić. Znawcy brzmień electro i synthpop twierdzą, że tym albumem muzycy BB zbliżyli się do ostatnich, wybitnych produkcji studyjnych Camouflage. Co wydaje się być sporym komplementem.
CHROM
Nowi ulubieńcy sceny synth-pop i EBM po raz pierwszy w Polsce. Formacja została założona w 2007 przez Christiana Marquisa i Thomasa Wintersa, po tym jak obaj odkryli swoją wspólną miłość dla solidnych, klubowych i melodyjnych brzmień Electro. Nazwa formacji jest kombinacją pierwszych imion obu muzyków (CHRis and tOM.) CHROM to wyjątkowa synteza Synth-Pop, EBM oraz Club-Electro, czyli masywne beaty oraz mocne i ostre dźwięki basowe. A to wszystko wmieszane w ultra-chwytliwe melodie. Debiutancki album „Electroscope” został wydany w 2010 przez Fear Section z dystrybucją poprzez sławetną wytwórnię Out Of Line. Został świetnie przyjęty przez krytyków i fanów. Formacja w tamtym czasie wielokrotnie koncertowała z wielkim powodzeniem m.in. u boku legendarnych Blutengel. W marcu 2012 CHROM wydają swój drugi album „Synthetic Movement” poprzez Out Of Line Music, na którym ugruntowali swój styl i brzmienie, czyli fuzję muzyki klubowej z elektronicznym popem z elementami EBM. Formacja ma wielu wielbicieli m.in. w Polsce. Na wiosnę 2016 zapowiadany jest nowy, długo wyczekiwany album studyjny. Mamy zapewnienie od muzyków, że warszawski festiwal będzie jedną z pierwszych okazji do zaprezentowania nowych utworów publiczności.
Ceny biletów na WDEF 2016 (Spring edition):
149 PLN – przedsprzedaż (cena promocyjna)
169 PLN – przedsprzedaż (standard)
189 PLN – w dniu koncertu.