Elend - austriacko-francuska grupa utworzona w 1993 roku przez dwu kompozytorów i multiinstrumentalistów: Aleksandra Hasnaoui oraz Renauda Tschirnera. Szeregi grupy zostały wkrótce uzupełnione o damski głos - Eve Gabrielle Siskind. W 1994 roku jako trio, Elend nagrał swój pierwszy album "Leçons de Ténèbres", który w listopadzie tego samego roku został wydany pod szyldem francuskiej wytwórni Holy Records.
W kwietniu 1995 roku Elend zaprezentował pierwszy i jak do dzisiaj jedyny publiczny występ, jako czołowy wykonawca na festiwalu w Reims we Francji. Tego samego roku grupa została wzbogacona o drugi sopran, należący do Nathalie Barbary. W marcu 1996 roku, również nakładem Holy Records, Elend wydaje następny album: "Les Ténèbres du Dehors". Tego samego roku Eve Gabrielle Siskind opuszcza zespół.
Sukces komercyjny oraz uznanie wśród krytyków, jakie zdobyły dwie pierwsze części "Officium Tenebrarum", przyniosły również rozgłos na międzynarodowej scenie muzycznej, budząc tym samym zainteresowanie firmy Music for Nations, która podpisała z grupą kontrakt na 4 albumy.
W 1997 roku Elend przyjmuje kolejnego muzyka, jest to Sébastien Roland - dodatkowy klawiszowiec, inżynier dźwięku i akustyk. Zanim trylogia Officium zostaje dopełniona, Elend wydaje mini-album "Weeping Nights", który ukazuje się nakładem Holy Records w lipcu 1997 roku. Pomimo, iż zgodnie z pierwotnym zamysłem miał zawierać tylko remiksy, "Weeping Nights" staje się osobnym albumem - po tym jak grupa zadecydowała o uzupełnieniu go przez trzy nowe utwory, których charakter rozmyślnie odbiega od tych z Officium. Dwa spośród utworów uzupełniających "Weeping Nights" to kompozycje H. Purcella
Jesienią 1997 roku w Londynie Elend (w kwartecie) kończy swą trylogię "Officium", rejestrując w Wolf Studios "The Umbersun/Au Tréfonds des Ténèbres" - wydany nakładem Music for Nations w 1998.
Wkrótce po nagraniu albumu, do zespołu dołącza Aude Feuillerat - sopran.
Twórczość Elend najlepiej opisać jako bardzo mroczną oraz przytłaczająca muzykę symfoniczną. Chociaż ich kompozycje są podobne do kompozytorów klasycznych, zastosowali niejednakowe, różnorodne podejście do kompozycji.
Kompozycje Elenda, stanowiące eklektyczną formę muzyki, nie naśladują żadnych dogmatycznych reguł, natomiast aranżacja utworów sięga szczytów jeżeli chodzi o wyrażanie napięcia orkiestralnego oraz różnorodności wokalnej. Elend utrzymując tradycyjne instrumenty charakterystyczne dla postromantycznej orkiestry jednocześnie pomnaża ich liczbę w każdej sekcji oraz rozszerza brzmienie poprzez łączenie modernistycznych elementów takich jak ambient oraz dźwięki industrialne lub instrumenty perkusyjne. Co więcej jakość wokalna pracy może być słyszalna w różnych częściach chóralnych (wahając się od klasycznych kontrapunktów chóralnych do dwunastogłosowych partytur oraz atonalnych kanonów), w głosach narracyjnych, pieśniach gregoriańskich, inwokacji w formie okrzyków czy solowych wokali.
Zważywszy na to, że pierwsza msza "Officium" została naznaczona przez rozpacz a druga przez rebelię i przemoc, ostatnia część stawiana jest pod znakiem śmierci. Jak zawsze twierdziła grupa - od początku swej kariery ostatnia część trylogii musiała być - jak w katolickim Officium, najczarniejszą mszą z całego cyklu. Jak do tej pory "The Umbersun" jest ostatnią płytą Elend.
Skład:
Alexandre Iskandar Hasnaoui - wokal, elektryczne skrzypce, syntezator
Renaud Tschirner - wokal, elektryczne skrzypce, instrumenty klawiszowe
Laura Angelmayer - wokal
Esteri Remond - wokal
Sébastien Roland - programowanie
Klaus Amann - trąbka
Shinji Chihara - skrzypce, wiolonczela
David Kempf - skrzypce
Simon Eberl - różne dźwięki
Byli członkowie zespołu:
Eve-Gabrielle Siskind - wokal
Nathalie Barbary - wokal
Dyskografia:
01. Leçons de Ténèbres (1994)
02. Les Ténèbres du Dehors (1996)
03. Weeping Nights (1997)
04. The Umbersun (1998)
05. Winds Devouring Men (2003)
06. Sunwar The Dead (2004)
07. A World In Their Screams (2007)
Oficjalna strona internetowa: www.elend-music.org
MySpace: www.myspace.com/elendofficialpage
Źródło: Wikipedia