KieTheVez - grupę założyło trzech młodych Szwedów Tomas Amneskog, Per-Henrik Petersson i Jorgen Falmer, którzy mając dość bycia nikim postanowili pokazać się szerszej publiczności. Chłopaki mieli zdecydowanie ułatwione zadanie aniżeli inne powstałe w tym okresie bandy syntezatorowe. Każdy z młodych muzyków posiadał już swój własny sprzęt dzięki którym powstawały pierwsze reinterperetacje i covery. Do rozpoczęcia muzycznych wojaży pozostało jedynie ochrzczenie bandu - padło na End West, nazwę zaczerpniętą od twórczości brytyjskiego duetu Pet Shop Boys.
Latem 1986 roku powstał pierwszy utwór zespołu zatytułowany "This World". Jeszcze jesienią tego samego roku Szwedzi zarejestrowali w warunkach domowych kolejne kompozycje. Ilość nagrań była wystarczająca by skompletować pierwsze wydawnictwo zespołu. Zimą 1986 roku formacja przyszykowała demówkową kasetę, która nigdy jednak nie została wydana. Kolejnym etapem żywotu formacji było znalezienie odpowiedniego wokalisty. Ci, którzy mieli okazję przesłuchać pierwsze nagrania Szwedów zgodnie twierdzili, że żaden z trójki muzyków nie nadawał się na stanowisko wokalisty. Z zorganizowanego przez grupę konkursu wyłoniony został Andreas Karlsson. Jako kwartet zaliczyli swój debiutancki mini-koncert - odbył się on podczas konkursu młodych talentów Rock Music Competition, w którym de facto wygrali.Po pierwszym sukcesie zespół postanowił poważnie myśleć o tworzeniu profesjonalnej muzyki opartej na syntezatorach, w tym celu złożyli się na sampler AKAI X-7000. Formacja ponadto otrzymała propozycję ukazania swoich kompozytorskich umiejętności na kompilacji zreszającej młodych artystów. Utwór "Burning Desires" wybrany na kompilację dane było młodym Szwedom zarejestrować w profesjonalnych studyjnych warunkach. W 1989 roku z formacji odszedł wokalista Andreas, przez co zespół powrócił do swojego pierwotnego składu. Po koniec tego roku skład uzupełniło trzech nowych muzyków w tym nowy wokalista. Jako sekstet grupa zmieniła nazwę na Yellowstone. Po kilkunastu występach skład ponownie zaczął się sypać. Wolną posadę wokalisty zajął Jesper Palmqvist, którego z gąszczu ofert wyłonił Tomas. 2 lutego 1991 roku nowy wokalista ukazał się szerszej publiczności po raz pierwszy. W tym historycznym dla formacji okresie nazwę grupy przemianowano na KieTheVez, wtedy też ostatecznie skrystalizował się skład formacji. W tym pełnym składzie rozpoczęto przygotowania materiału na debiutancki album, które przerywały dość częste koncerty KieTheVez.
We wrześniu 1991 roku skład zabierając wszelkiej maści oprogramowanie i sprzęt przeniósł się do własnego celu w Gothenburgu. Nagrywanie utwórów zajęło grupie prakycznie całą jesień, w tym czasie powstał m.in. muzyczny hołd dla zmarłego w 1991 roku Freddy'ego Mecury'ego z Queen, czyli nagranie "Mercury". Uwieńczeniem sesji była wydana w limitowanym nakładzie 9-ścieżkowa kaseta "Undressed Confessions", która ukazała się 26 grudnia 1991 roku. Popularność formacji wzrastała a na konto Szwedów spływało coraz więcej ofert od wytwórni płytowych. Jedną z nich był skandynawski dystrybutor October, który zainteresowany twórczością kwartetu zaproponował umieszczenie trzech kompozycji grupy na składaku Sounds October. KieTheVez zarejestrowali wówczas kompozycje "Perfection", ‘Lovely Spring" i "Relief" po czym wyrazili chęć dalszej współpracy z wytwórnią. Po podpisaniu kontraktu wiosną 1993 roku ukazał się 5-ścieżkowy singiel "Replenish My Mind” promowany trasą koncertową po Szwecji.
Tournee przerwało niespodziewanie wezwanie do odbycia służby wojskowej Tomasa Amneskoga i Per-Henrika Peterssona. Pozostali muzycy nie próżnowali kierując się jesienią do studia w Gothenburgu gdzie rozpoczęli zgrywanie gotowego materiału na debiut. Prace posuwały się jednak w dość ślimaczym tempie i trwały aż do kwietnia 1994 roku.
W końcu 20 października 1994 roku nakładem October Records ukazał się długo oczekiwany debiutancki album "Three Empty Word". Naturalną kontynuacją było tournee na którym grupa zaprezentowała się jednak jako trio. Na koncertach zabrakło Jorgena, który kontunuował służbę wojskową. Supportem KieTheVez był projekt Xhile tworzony przez Tomasa i jego przyjaciela i kierownika grupa w osobie Tony'ego Svenssona.
W styczniu 1995 roku ukazuje się drugi zwiastun nowej płyty, singiel "Nothing I Can Do/Anthing Higher". Nagranie gościło m.in. na festiwalu muzyki filmowej w Cannes, jednak kompozycja nie zapadła zbytnio w pamięć tamtejszego jury i słuchaczy. Kontunuacją romansu muzyki z filmem było nagranie przez grupę ścieżki dźwiękowej do filmu Mikaela Kyrklund'a "Destinies". Grupa postanowiła jednocześnie wydać singla o tym samym tytule, nagranie stało się pierwszym w historii istnienia zespołu utworem do którego nakręcono promocyjny videoclip.
W marcu AD 1996 grupa zbiera się w pełnym składzie w studiu w celu zarejestrowania nowego materiału na drugi album. Prace nad płytą trwają prawie rok, w tym czasie powstaje około 25 świeżych nagrań. W międzyczasie Szwedzi wypuszczają jedynie na miejscowy rynek mini-singla z dwoma nagraniami "Ar Som Blad" i "Röd Blick". Ponadto jak każdy szanujący się zespół synthpopowy KieTheVez udziela się na trybutach "Your World In Our Eyes" i "Reconstruction Time" poświęconych kultowej grupie z Basildonu.
Ostatecznie Szwedzi zgłaszają się z nowym albumem w październiku 1997 roku. Płyta "Opium" promowana była bogatym w nowe nagrania singlem "Can't See This" do którego wkrótce dograno promocyjny teledysk. Singiel zawierał aż 9 kompozycji, w tym remiksy popełnione przez Jennifer i Garden Memory, Forbidden Colours, Paradigm i Echoing Green. Jesienią 1998 roku tuż po trasie koncertowej i promocyjnych wojażach na rynku ukazuje się kolejna porcja nowinek od KieTheVez czyli nagrania "Erina" i wyeksportowany za Ocean "One Roma Choir”.
Rok 1999 to początek problemów w obozie Szwedów. Grupa całkowicie wypalona kompozycyjnie poszukiwała nowych muzycznych inspiracji próbując zmienić oblicze formacji. Większość powstałych wtedy nagrań wylądowoło w koszu. Brak kreatywności i nagły zanik inwencji twórczej zmusił muzyków do pozostawienia formacji samej sobie. Każdy z czworga Szwedów podążył swoją drogą zajmując się swoimi projektami: Tomas postanowił odświeżyć nieco profil Xchile, natomiast Jorgen wziął się za pisanie muzyki filmowej. Muzycy zaobsorbowani swoimi zajęciami niejednokrotnie próbowali reaktywować KieTheVez, które ograniczyło się jedynie do skromnych tras koncertowych.
Zespół ponownie połączył siły w 2000 roku, muzycy wciąż narzekali jednak na brak inspiracji. Ostatnią deską ratunku było unowocześnienie studia nagraniowego i poszerzenie instrumentarium. Do syntezatorów dołączyły wkrótce gitary akustyczne. Ale i to nie pomogło zbytnio zespołowi w odświeżeniu przyszłościowych wizji na temat dalszego losu grupy. Czerwiec 2002 roku to kolejne próby reaktywacji zespołu - spotkanie zaowocowało nowymi pomysłami, które w postaci świeżych utworów muzycy zaprezentowali sobie nawzajem w studiu. Utwory choć nadal w melancholijnym nastrojowym wydaniu prezentowały nowe oblicze formacji, wszystko dzięki właściwemu użyciu gitar.
W pierwszej połowie 2003 roku powstał pierwszy poważny zarys materiału na kolejny album, który ostatecznie ukazał się wiosną 2008 roku. Na nowym materiale zatytułowanym "Non-Binary" kwartet zaprezentował zdecydowanie dojrzalszy electro-popowy profil, który prócz umiejętnego spożytkowania komputerów i nastrojowego wokalu wyróżniły żywe instrumenty.
Skład:
Jesper Palmqvist - wokal, gitara elektryczna
Per-Henrik Petersson - instrumenty klawiszowe, gitara elektryczna
Jörgen Falmer - instrumenty klawiszowe, wokal
Tomas Amneskog - instrumenty klawiszowe, maszyny
Dyskografia:
01. Replenish My Mind (1993)
02. Three Empty Words (1994)
03. Anything Higher/Nothing I Can Do (1995)
04. Destinies (1995)
05. Three Empty Words US Version (1997)
06. Ar Som Blad (1997)
07. Can’t See This (1997)
08. Opium (1997)
09. One Roman Choir (1998)
10. Erina (1998)
11. Non-Binary (2008)
Oficjalna strona internetowa: www.kiethevez.com
MySpace: www.myspace.com/kiethevez