Norman Kingsley Mailer (Nachum Molech Mailer) to amerykański pisarz żydowskiego pochodzenia, dziennikarz, eseista, poeta, dramaturg, scenarzysta i reżyser filmowy. Wraz z Trumanem Capote, Joan Didion, Hunterem S. Thompsonem, Johnem McPhee i Tomem Wolfe, Mailer jest uważany za twórcę nowego gatunku powieści zwanego “creative nonfiction” albo “nowym dziennikarstwem”. Różni się on tym od klasycznej literatury faktu, że posługuje się jednak fikcją w przedstawianiu rzeczywistości i czytelnik ma wrażenie obcowania z beletrystyką.
Mailer był laureatem National Book Award i dwa razy Nagrody Pulitzera. Jego “Ewangelia według syna” w 1997 roku dostała się do czołówki New York Times Best Seller, gdzie utrzymała się przez dwa miesiące. Powieść ta w dwa tysiące lat od Mateusza, Marka, Łukasza i Jana jest jedną z wielu prób napisania własnej biografię Jezusa. Choć jeszcze na początku XX wieku dzieła takie Kościół "nagradzał" ekskomuniką, to wielu autorów tworzyło swe własne interpretacje, w tym Charles Dickens, Lew Tołstoj, i D. H. Lawrence. Swych sił próbowali uczeni tacy jak E. P. Sanders i Raymond Brown; powstały też dzieła bardziej kontrowersyjne jak “Ostatnie kuszenie Chrystusa” Nikosa Kazantzakisa”. W “Ewangelii według Syna” Norman Mailer łączy te wszystkie podejścia. Nie zadowalając się kroniką życia Jezusa w formie apokryficznej ewangelii, Mailer ma na tyle zacięcia by jego tytułowy bohater mógł powiedzieć historię z punktu widzenia własnej osoby i prawie całkowicie w zgodzie z tekstem czterech ewangelii kanonicznych. Jezus prostym językiem opowiada swoją własną historię od narodzin poprzez wiek młodzieńczy aż do jego egzekucji na krzyżu. Tak jak w Ewangelii powstaje on z martwych i dostaje się do nieba.
Mimo, że Mailer traktuje źródła Nowego Testamentu z szacunkiem, Jezus okazuje się być ludzki jak u Kazantzakisa. Jest zakłopotany, że jego matka była Żydówką, skarży się, że Bóg Ojciec prawie do niego nie przemawia. Kwestionuje swój sukces w uzdrawianiu chorych i walczy ze swoją sławą. Do tego kluczowe zagadnienia, takie jak dobrowolne ubóstwo, alienacja Judasza są dość rewolucyjne. Szczególnie interesujący jest fakt przypisania przez Mailera centralnej roli osobie Szatana. Jezus wierzy, że Bóg i Szatan są swoim dopełnieniem i że żaden z nich nie będzie nigdy w stanie zdobyć przewagi.
Mailer stworzył głęboko heretycką i gnostycką ewangelię. Podejście to nie jest może nowatorskie, ale kombinacja treści i formy wprowadza trochę świeżości w temacie, co powoduje, że jest to pozycja godna uwagi.