Wracać wciąż do domu Le Guin
Zmierzch Bogów
Encyklopedia :

Vader

Vader, death metal, thrash metalVader - polski zespół metalowy powstały w 1983 roku w Olsztynie (województwo warmińsko-mazurskie), funkcjonuje do dzisiaj. Styl muzyczny wykonywany początkowo przez grupę był określany mianem heavy metalu. Od roku 1985 to thrash metal. Natomiast z biegiem lat zespół zwraca się w stronę death metalu.
Grupa powstała w 1983 roku w Olsztynie (województwo warmińsko-mazurskie) z inicjatywy Piotra Wiwczarka oraz Zbigniewa Wróblewskiego, początkowo (do 1986 roku ) funkcjonujący w składzie pięcioosobowym wykonując heavy metal z wpływami Judas Priest. Rok wcześniej (1985 rok) uformował się skład grupy, umożliwiający organizację koncertów, zmianę brzmienia grupy można było zauważyć natomiast już w 1984 roku kiedy to zespół zafascynowany grupą Slayer, zdecydował się na zwrot w kierunku "ostrzejszych brzmień".

W 1986 roku po raz pierwszy w czasie dwóch dni 4 i 5 kwietnia odbył się festiwal szeroko pojętej muzyki heavy metalowej Metalmania, na którym Vader wystąpił drugiego dnia, wraz z grupami Voodoo, Ferrum, Dragon, Stos, Killer, KAT, Alaska wcześniej zgłaszając materiał demo na podstawie którego zaklasyfikowano zespół, sam występ był dużym wydarzeniem zarówno dla samych muzyków jak i polskiej sceny metalowej, która była wtedy w powijakach, grupę zaś okrzyknięto polskim Slayer'em rzadziej Destruction. Grupa chcąc realizować się na ekstremalnym polu muzyki heavy metalowej rozstała się ze Zbigniewem Wróblewskim, który preferował klasyczna formę heavy metal’u. Muzyk do zespołu już nigdy nie powrócił, później próbował sił w grupie Raxas obecnie zaś jest cenionym producentem przystawek gitarowych Merlin Pickups.

Nadszedł rok 1988 całkowita zmiana składu, wtedy to w grupie Vader pojawia się Krzysztof Raczkowski znany jako Docent lub Doc (pseudonim pochodzi od zamiłowania muzyka do książek), grupa w zasadzie w dwuosobowym składzie nagrywa demo "Necrolust" (nagrań dokonano w Studio PR w Olsztynie na przełomie lutego i marca 1989 roku, realizatorem był Władysław Iljaszewicz, produkcja: Vader) w owym czasie do zespołu dołącza Jacek Kalisz pseudonim Jackie (uwzględniono jego nazwisko w książeczce), całość zaowocowała licznymi koncertami, niedługo potem kosztem 40 dolarów (czyli równowartość ówczesnych 5 pensji miesięcznych) powstaje kolejne demo zatytułowane "Morbid Reich" ozdobione grafiką Roberta Ganczarskiego z charakterystycznym logo grupy. Nagrań dokonano w PRO-Studio w Olsztynie latem 1990 roku, realizacji podjęli się Władysław Iljaszewicz, Andrzej Włodarski oraz Vader, za produkcje odpowiedzialny był Mariusz Kmiołek oraz Vader. Demo wydane zostało przez raczkująca w owym czasie Carnage Records, której właścicielem był Mariusz Kmiołek. Warto również odnotować ze demo sprzedało się w ilości ponad 10 000 tysięcy sztuk, taśma zaś została uznana przez Headbangers Ball/ MTV za najlepiej sprzedające się demo w historii death metal'u.

Rok poźniej w szeregach grupy debiutuje Jarosław Łabieniec pseudonim "China" podczas wystepu na "Strash'ydła 91". Liczne koncerty (już jako kwartet) m.in na Metalmania Festival 1991 i uznanie w kraju oraz za granica dzięki m.in. tape treading owocują kontraktem z Earache Records. W roku 1993, kiedy to mija 10 lat od powstania Vader'a, grupa wydaje pierwszy studyjny album zatytułowany "The Ultimate Incantation". Tuż po nagraniach grupę opuszcza Jackie (1992) w jego miejsce pojawia sie "Berial" ze słupskiej formacji Betrayer. "The Ultimate Incantation" do dziś uznawany za jeden z najważniejszych w historii grupy (wspomnieć należy, że do utworu "Dark Age" został zrealizowany teledysk przez amerykańską stację telewizyjną MTV). Album zarejestrowany został w Rythm Studios w Anglii. Produkcji podjął się Paul Johnson, który zrealizował m.in. nagrania takich grup jak: Napalm Death oraz Benediction, grafikę zaprojektował i wykonał Dan Seagrave. Ciekawostką może być fakt iż album ten był nagrywany dwukrotnie: pierwszy raz w Studio Sunlight (nagrywały tam m.in. grupy Grave, Amorphis oraz Unleashed) za całość odpowiedzialny był Szwed Tomas Skogsberg. Problemem okazał się brak możliwości nagrania akustycznej perkusji (pady perkusji elektronicznej słabo amortyzując uniemożliwiają osiągnięcie dużej szybkości). Nagranie powtórzono we wspomnianym wcześniej angielskim Rythm Studios. Od tej pory zespół regularnie wyjeżdża za granicę z powodzeniem koncertując wraz z najznamienitszymi grupami stylu trash/death/black metal takimi jak: Morbid Angel, Deicide, Cannibal Corpse, Nile, Divine Empire, Samael, Grip Inc., Enslaved, Six Feet Under, Testament (grupa muzyczna), Marduk, Immortal, The Crown, Krisiun, Behemoth, Decapitated, Immolation, Bolt Thrower, Suffocation, Dismember, Thryfing, Lost Soul, Vesania, Vital Remains oraz wielu innych.

W miedzy czasie wydana został pierwsza płyta koncertowa zatytułowana "The Darkest Age: Live '93", (ponownie z Jackiem Kaliszem jako basistą). Płyta, zarejestrowana podczas koncertu w Corona Hall w Krakowie 13 grudnia, zyskała w Polsce uznanie jednak w dniu dzisiejszym jest oceniana raczej jako cześć drogi muzycznej, którą przebył zespół niż pod względem czysto muzycznym słaba produkcja oraz brzmienie nie zachwyca, podobać się może natomiast specyficzna atmosfera "głodu koncertowego" (żywiołowa reakcja publiczności).

W roku 1994 zespół współpracował już z basistą Leszkiem Rakowskim pseudonim Szambo zastępujac ostatecznie "Jackie'go", grupa w nowym składzie wydaje mini album (MCD) pod tytułem "Sothis" (nagrania odbyły się w Gdyni i Olsztynie odpowiednio Modern Sound Studio oraz w Świech Studio. Całość zrealizował i współprodukował wraz z Vader i Mariuszem Kmiołkiem, Tomasz Bonarowski, grafikę wykonał natomiast Krzysztof Lutostański). Płyta będąca swoistym zbawieniem dla małej wytwórni jaka była Baron Records (Polska) nie zyskała spodziewanego uznania na świecie (zmiana miała nastąpić za sprawą drugiego studyjnego albumu). Album w Europie, Kanadzie oraz USA wydała Repulse Records. Wydawnictwo zawiera utwór grupy Black Sabbath o tym samym tytule z gościnnym udziałem Grzegorza Skawińskiego. Tymczasem grupa skoncentrowała się na działalności koncertowej wspólnie z Malevolent Creation, Oppressor oraz Soltice.

Przed wydaniem 2 studyjnego albumu pojawia się nowy kontrakt płytowy z System Shock/Impact. Kontrakt zaowocował niezliczoną ilość koncertów, rozwój umiejętności samych muzyków oraz nowe wydawnictwa płytowe, trzy lata z rzędu nowy studyjny album oraz wydanie materiału demo "Necrolust" i "Morbid Reich" na płycie CD opatrzoną tytułem "Reborn In Chaos" (rok 1997). Poprzednio wydane CD to "De Profundis" (rok 1995) poprzedzony w tym samym roku EPka "An Act Of Darkness/ I.F.Y" (zrealizowana przez Adama Toczko oraz Tomasza Bonarowskiego. Za brzmienie był odpowiedzialny sam zespół, mastering natomiast wykonał Grzegorz Piwkowski w Modern Sound Studio).

"Future Of The Past" (rok 1996, album zawierał w całości kompozycje grup, które szczególnie cenią sobie sami muzycy, warto wymienić takie utwory jak "Silent Scream" grupy Slayer, "I Feel You" grupy Depeche Mode oraz "Death Metal" grupy Possessd pozostałe grupy to Sodom, Celtic Frost, Black Sabbath, Anti-Nowhere League, Dark Angel, Terrorizer oraz Kreator). Kolejny album to "Black To The Blind" nagrany w 1997 roku już bez "Chiny", którego zastąpił Maurycy Stefanowicz pseudonim "Mauser" (tym razem nagrań dokonano w olsztyńskim Selani Studio na przełomie lipca i sierpnia, całość zrealizował Andrzej Bomba, który był współodpowiedzialny również za brzmienie, mastering wykonała Julita Emanuiłow, za stronę graficzną albumu odpowiedzialny był natomiast Jacek Wiśniewski (jego prace można zobaczyć m.in. na płytach zespołów Grave, God Dethroned), natomiast samo Selani Studio stało się w tamtym czasie miejscem częstych nagrań grup metalowych jednak coraz silniejsza pozycja Braci Wiesławskich (z poczatkiem nowego wieku) jako producentów spowodowała odwrócenie się w stronę Hertz Studio, można tu mówić o charakterystycznym brzmieniu białostockim, które zyskują grupy w procesie realizacji).

W przypadku grupy Vader warto wspomnieć o warstwie tekstowej, której autorem jest m.in główny kompozytor i wokalista Piotr Wiwczarek, wspomagany przez takich autorów jak: Paweł Frelik, Paweł Wasilewski, Tomasz Krajewski, Łukasz Szurmiński, można dopatrywać się różnych powodów takiej sytuacji jednak nie jest to rzecz nadzwyczajna w przypadku grup Pop. W twórczości grupy dominuje motyw śmierci, cierpienia, człowieka oraz jego słabości jako jednostka, teksty często podbudowane naukami okultyzmu, sprawiają iż grupa błędnie określana w swej twórczości jako satanistyczna ze skłonnościami do propagowania przemocy.

Rok 1998 natomiast przynosi grupie rozgłos, album koncertowy zarejestrowany 31 sierpnia w Japonii w tokijskim Quatrro Club, później wydany jako "Live In Japan" odnosi sukces. Za miksy, zrealizowane we wrześniu w Gdańskim Red Studio, odpowiedzialni byli T. Bonarowski, Piotr Wiwczarek oraz Krzysztof Raczkowski. Mastering wykonali w październiku Andrzej Bomba oraz Mariusz Kmiołek w Selani Studio. Płytę ozdobiła grafika Jacka Wiśniewskiego oraz fotografie Osamu "Tio" Suzuki. Wydawnictwo poprzedzone minialbumem zatytułowanym "Kingdom" (zrealizowane ponownie w Selani Studio przez Andrzeja Bombę, za brzmienie odpowiadał Piotr Wiwczarek, mastering wykonał Grzegorz Piwkowski), oraz kasetą VHS zatytułowana "Vision And Voice" zrealizowaną podczas koncertu 25 marca w krakowskim Łęg Studio. Kaseta zawierała przekrojowy materiał grupy, dodatkiem był teledysk do utworu "Kingdom". Całość wieńczy nowy kontrakt płytowy z wytwórnią Metal Blade Records, dla której grupa nagrywa trzy studyjne albumy zatytułowane "Litany" (rok 2000), "Revelations" (rok 2002), "The Beast" (rok 2004) oraz dwa mini albumy "Reign Forever World" (rok 2001) oraz "Blood" (rok 2003).

W listopadzie 1999 roku grupa wchodzi do Red Studio by nagrać przełomowa dla grupy płytę pt. "Litany". Zrealizowana i współprodukowana przez Adama Toczko i Piotra Wiwczarka, płyta zmasterowana została grudniu w częstochowskim 333 Studio przez Bartłomieja Kuźniaka. Album wydany został już w marcu 2000 roku. Promował go teledysk do utworu "Cold Demons" zrealizowany małym kosztem, w domowych warunkach okazał się sukcesem. Liczne trasy koncertowe (No Mercy Festivals 2000 wraz z zespołami: Deicide, Immortal, Cannibal Corpse oraz Marduk w tym bardzo ważny dla grupy występ na prestiżowym Wacken Open Air 2000) oraz promocja ze strony dużej wytwórni płytowej potwierdzają to dobre wyniki sprzedaży (45 000 sztuk w 3 miesiące od dnia premiery), tym samym grupę jednym tchem wymienia się obok takich tuzów death metalu jak Morbid Angel, Cannibal Corpse oraz Deicide. Po udanej serii koncertów w Europie wraz z grupa Six Feet Under (podczas której "Docenta" zastępuje utalentowany Marcin Głębiewski pseudonim Ząbek) grupa w sierpniu realizuje mini album pt. "Reign Forever World" podczas którego powstaje trzy nowe utwory (zrealizowane w gdańskim Red Studio przez Piotra Łukaszewskiego, produkcja spoczęła na Piotrze Wiwczarku, mastering odbył się u Bartłomieja Kuźniaka w 333 Studio, szatę graficzna przygotował Jacek Wiśniewski), całość dopełniają dwa utwory koncertowe z Trsh’em All Festival, dwa utwory zawarte na japońskiej edycji albumu "Litany" oraz interpretacje kompozycji grup Judas Priest "Rapid Fire", Mayhem "Freezing Moon" oraz "Total Desaster" grupy Destruction. Po wydaniu małej płyty grupa intensywnie koncertuje w USA, Polsce i Europie w towarzystwie grup takich jak Behemoth, Cryptopsy, Dyign Fetus, Krisiun i innych. Rok 2002: z grupy "usunięty" zostaje Shambo w jego miejsce pojawia się Konrad Karchut pseudonim "Saimon", z którym grupa przystępuje do prac nad nowym albumem zatytułowanym "Revelations" podczas realizacji nagrano m.in. cover grupy Thin Lizzy pt. "Angel Of Death" (gitarowe solo w utworze oraz partie instrumentów klawiszowych gościnnie wykonali (odpowiednio) Jacek Hiro oraz U.reck z grupy Lux Occulta, sam utwór natomiast znalazł się na mini albumie "Blood" z 2003 roku), oraz grupy Morbid Angel pt. "Immortal Rites" na potrzeby tribute album "Tyrants From The Abyss" poświęconemu grupie Morbid Angel. Gościnnie na płycie w utworze Whisper zaśpiewał również Adam "Nergal" Darski z formacji Behemoth (całość nagrań zrealizowano w Red Studio przy pomocy Piotra Łukaszewskiego, miksy ponownie wykonał Bartłomiej Kuźniak w Studio 333, szatę graficzna ponownie przygotował Jacek Wiśniewski). Album był bardzo intensywnie promowany, poprzedzony singlem zatytułowanym "Angel Of Death" wydanym przez Empire Records. Nakręcony został również teledysk do utworu "Epitaph". Zespół koncertował w całej Europie, Japonii, USA, Brazylii. Album okazał się do tego stopnia udany ze przyćmił on wydane pierwsze DVD grupy zatytułowane "More Vision And Voice" zawierające zapis koncertu poprzednio wydanego na kasecie VHS zatytułowanej "Vision And Voice" (DVD zawierało również teledyski "Kingdom", "Incarnated" oraz "Cold Demons" dodatkowo koncertowe utwory "Intro/Dark Age", "Crucified Ones", "Carnal", "Wings", "Red Passage", "Intro/ Xeper", "Cold Demons", "Blood Of Kingu" będące jednak tylko bootlegiem.

Rok 2003 to koncerty ponownie Europie, wizyta w Izraelu gdzie na koncercie zgromadziło się około 1000 fanów, festiwale: Inferno Metal Festival i Motala Festival, Wacken Open Air, Nuclear Storm, Party Sun, udział w Metlamania Festival (po raz 6 poprzednio w latach: 1986, 1991, 1994, 1998, 1999) oraz Przystanek Woodstock Festival gdzie grupa wystąpiła dla 400 000 osób, przed koncertem z zespołu odszedł Saimon. Zastąpił go powszechnie znany na scenie metalowej Marcin Nowak "Novy", który zdecydował się na współpracę z grupa, wcześniej wspierając sesyjnie zespół Behemoth.

Już z Novy'm zespół nagrał kolejny mini album zatytułowany "Blood" wydany 25 września 2003 roku (z doskonałą szatą graficzną autorstwa Jacka Wiśniewskiego). Pięć nagrań na mini albumie pochodziło z poprzedniej sesji nagraniowej (wydano je ponownie jako ze wcześniej dostępne były tylko jako bonus tracki na edycjach płyty "Revelations" w poszczególnych krajach), całość rozpoczynały 2 nowe utwory zatytułowane "Shape-Shiffting" oraz "We Wait" (utwory zrealizowane i zmasterowane w RG Studio w Gdańsku przez (odpowiednio) Piotra Łukaszewskiego oraz Michała Mielnika za brzmienie odpowiedzialny był Piotr Wiwczarek. Niedługo po ukończeniu prac MCD grupa wyrusza w trasę koncertowa Blitzkrieg (wraz z grupami Decapitated, Frontside oraz Vesania) oraz Art Of Noise Part 2 z takimi grupami jak Nile, Kreator, Amon Amarth. Rok 2004 to wiele wydarzeń, które niewątpliwie wpłynęły na sam zespół: wypadek Docenta (kontuzja ręki, podczas planowanych nagrań partii perkusji w Selani Studio) oraz zmiana perkusisty (zobowiązania koncertowe - trasa obejmowała 170 koncertów) i przyjęcie Dariusza Brzozowskiego, z którym nagrano już płytę "The Beast". Płytę poprzedził singiel zatytułowany "Beware Of The Beast" (całość zreazliwoano w RG Studio w Gdańsku przy pomocy Piotra Łukaszewskiego, wydawnictwo zmasterowano natomiast w JG Lab Studio w Warszawie przez Jacka Gawłowskiego, grafikę ponownie przygotował Jacek Wiśniewski, nakręcono również dwa klipy będące zbitka ujęć z procesu realizacji płyty oraz krótki film dokumentujący proces rejestracji CD która ostatecznie ukazała się 20 września). "Daray" wystąpił na CD sesyjnie jednak na wydanej wkrótce płycie jest wpisany jako członek zespoły co m.in. rodziło wiele nieporozumień odnośnie powrotu "Docenta" do grupy po rehabilitacji którą odbywał w owym czasie. Sam album wyróżniał się na tle wcześniejszych wydawnictw, więcej w niej wpływów thrash metalu niż death metalu w kilka miesięcy po premierze CD osiągnęła sprzedaż na poziomie 65 tysięcy sztuk (rok 2005). Sam zespół przed i po procesie nagrania, opóźnionym ostatecznie z powodu wypadku Docenta, skoncentrował się na działalności koncertowej: odbył się Blitzkrieg 2, X-Mass Festivals grupa występowała na trasach koncertowych w takich krajach jak Rosja, Litwa, Łotwa, Estonia, Ukraina, Białoruś, Czechy, Słowacja, Niemcy, Holandia, Belgia, Anglia, Francja, Węgry, Rumunia, Bułgaria, Serbia, Macedonia, Chorwacja oraz USA, zespół poprzedzał również koncert grupy Metallica oraz SlipKnoT (Stadion Śląski) na ich koncercie przed licznie zgromadzoną bo 50 000 tysięczną publicznością.

W październiku 2004 roku Metal Mind Production wypuszcza na rynek kolejny materiał DVD zespołu zatyułowany "Night Of The Apocalypse" zawierający trzy koncerty (jeden zrealizowany w krakowskim Studio na Krzemionkach, drugi z festiwalu Metalmania oraz kórtki występ grupy poprzedzający grupy Metallica oraz SlipKnoT). Wraz z rokiem 2005 zespół rozstał (marzec) się już oficjalnie z wieloletnim perkusistą grupy Krzysztofem Raczkowskim, który zasilił szeregi grupy Sweet Noise, wspomagając jednocześnie na koncertach grupę Hunter.

Nowy rok przyniósł również nowy kontrakt płytowy ze szwedzką Regain Records oraz oficjalne przyjęcie na stanowisko perkusisty "Daray'a", z którym zespół zarejestrował wydany pod koniec roku mini album zatytułowany "The Art Of War". Do niego Arkadiusz Jurcan zrealizował animowany teledysk w technice 3D (grafik odpowiedzialny również za obraz zdobiący okładkę wydawnictwa). Całość nagrań zrealizowano w czerwcu 2005 roku w Białostockim Hertz Studio. Produkcje, miksy oraz mastering nagrań wykonali Wojtek i Sławek Wiesławscy, zdjęcia muzyków wykonał ceniony fotograf Krzysztof Sadowski pseudonim "Sado" znany z współpracy z takimi grupami jak Behemoth, Vesania czy Kobranocka. Minialbum promowany do połowy 2006 roku m.in. na Metal Crusaders Tour 2006 i Bliztkrieg III spotkał się z dużym zainteresowaniem fanów i pochlebnymi recenzjami krytyki.

22 kwietnia 2006 roku grupa przystąpiła do nagrań nowego albumu, roboczo zatytułowanego "Impressions In Red", który skończono nagrywać w maju 2006 roku. Premiera ósmej płyty studyjnej odbyła się 4 września 2006 roku. "Impression In Blood" bo taki ostatecznie przyjęła tytuł płyta okazała się sukcesem. Wydawnictwo ponownie zrealizowano w białostockim Hertz Studio wraz z braćmi Wiesławskimi. Krótko po zakończeniu nagrań zespół pojawił się na prestiżowej trasie koncertowej po Stanach Zjednoczonych Metal Crusaders Tour 2006 m.in. w towarzystwie grup Destruction i Kataklsym. Nowe wydawnictwo było promowane podczas niemal 3 miesięcznej trasy Blitzkrieg IV wraz z grupami God Dethroned, Severe Torture, Nightrage i Bloodthron.

Wraz z nowym 2007 rokiem grupa zaanonsowała występy podczas Graspop MM Festival, Tuska Open Air Festival, Party San czy Brutal Assault. Koncerty te poprzedziła trasa Extreme The Dojo Tour Vol. 17 po Japonii wraz z reaktywowana w 2006 roku grupa Brutal Truth. 8 października 2007 roku grupa wydała trzecie w swym dorobku DVD zatytułowane "...And Blood Was Shed In Warsaw", zawierające zrealizowany w lutym bieżącego roku koncert, promujący jej ostatni studyjny album pt. "Impressions In Blood". Na DVD znalazł się również utwór pt. "Sword Of The Witcher" powstały na potrzeby gry "Wiedźmin" oraz zrealizowany do niego teledysk. W listopadzie i grudniu grupa pojawiła się na Death by Decibels Tour 2007, gdzie zagrała obok Malevolent Creation, Cattle Decapitation, Abigaile Williams, Light His City i Veil of Maya. Występy poprzedzają początkowo planowaną na rok 2008 trasę Blitzkrieg IV wraz z grupami Krisiun, Rotting Christ, Incantation oraz Funerus.

W czerwcu 2008 roku po pięciu latach gry w zespole odszedł basista Marcin "Novy" Nowak, którego podczas koncertów po Stanach Zjednoczonych zastąpił Marcin "Martin" Rygiel znany z występów w grupie Decapitated.

Skład:

Piotr Wiwczarek "Peter" - wokal, gitara elektryczna
Wacław "Vogg" Kiełtyka - gitara elektryczna (muzyk sesyjny)
Reyash - gitara basowa (muzyk sesyjny)
Paweł "Paul" Jaroszewicz - perkusja (muzyk sesyjny)

Byli członkowie zespołu:

Piotr Tomaszewski - wokal
Robert Czarneta "Czarny" - wokal
Siegmar - instrumenty klawiszowe
Jarosław Łabieniec "China" - gitara elektryczna
Zbigniew Wróblewski "Vika" - gitara elektryczna
Maurycy Stefanowicz "Mauser" - gitara elektryczna
Robert Struczewski "Astaroth" - gitara basowa
Marcin Nowak "Novy" - gitara basowa
Leszek Rakowski "Shambo" - gitara basowa
Jacek Kalisz "Jackie" - gitara basowa
Piotr Kuzioła "Berial" - gitara basowa
Konrad Karchut "Simon" - gitara basowa
Grzegorz Jackowski "Belial" - perkusja
Marcin Gołębiewski "Zombek" - perkusja
Krzysztof Raczkowski "Docent" - perkusja
Dariusz Brzozowski "Daray" - perkusja

Dyskografia:

01. Tyrani Piekieł (Demo) (1986)
02. Live In Decay (Demo) ( 1986)
03. Necrolust (Demo) (1989)
04. Morbid Reich (Demo) (1990)
05. The Ultimate Incantation (1992)
06. The Darkest Age: Live '93 (1994)
07. Sothis (1994)
08. De Profundis (1995)
09. Future Of The Past (1996)
10. Black To The Blind (1997)
11. Reborn In Chaos (Compilation) (1998)
12. Kingdom (EP) (1998)
13. Live In Japan (1998)
14. Litany (2000)
15. Reign Forever World (2001)
16. Revelations (2001)
17. Armageddon (Compilation) (2002)
18. Blood (2003)
19. Beware The Beast (2004)
20. The Beast (2004)
21. Art Of War (EP) (2005)
22. Impressions In Blood (2006)
23. And Blood Was Shed In Warsaw (DVD) (2007)
24. Lead Us!!! (EP) (2008)

Oficjalna strona internetowa: www.vader.pl
MySpace: www.myspace.com/panzervader

Źródło: Wikipedia
Komentarze
Vammp : Vader, Vader...bardzo lubie ten zespół i co tu więcej można pisac...Va...
Lucyferianka : Vader, Vader...bardzo lubie ten zespół i co tu więcej można pisac...Va...
Vammp : VADER TO MOC !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! NIECH MOC BĘDZIE Z WAMI NIEWIERNI :)...
Średnia ocena: 0
Oceny: 0
starstarstarstarstar

Podobne artykuły