Wracać wciąż do domu Le Guin
Zmierzch Bogów
Imprezy :

Laibach za tydzień wystapi w Gdańsku

Dokładnie tydzień pozostał do koncertu legendarnej formacji Laibach w Centrum Stocznia Gdańska. Bilety na 14 marca dostępne są w przedsprzedaży w cenie 70 złotych poprzez stronę organizatora - agencję Freakpointing oraz w salonie tatuażu Pandemonium w Gdańsku. W dniu koncertu za przyjemność obcowania z muzyką Słoweńców trzeba będzie zapłacić 85 złotych. Na początku działalności zespół spotykał się z niechęcią ze strony ówczesnych komunistycznych władz państwa. Zakazano pokazu multimedialnego projektu - Rdeci Revirji (odzew na strajk miejscowych górników) oraz zabroniono występowania członkom grupy na koncertach i używania niemieckiej nazwy Laibach.
W dodatku współzałożyciel Tomaž Hostnik 21 grudnia 1982 popełnił samobójstwo. Wszystkie te negatywne wydarzenia odzwierciedlały początkową twórczość zespołu. Członkowie Laibacha nie zrazili się i już w 1984 roku wydali swój pierwszy album "Rekapitulacja", będący zbiorem wcześniejszych eksperymentalnych nagrań. "Occupied Europe Tour" z kolei to ciężkie, depresyjne brzmienie oraz charakterystyczne słoweńskie śpiewy. Czynią one ten krążek bardzo charakterystycznym dla Laibacha w jego początkowym stadium istnienia. W następnym zbiorze "Opus Dei" pojawiły się covery znanych utworów: Queen ("One Vision") oraz Opus ("Life is Life"). Odtąd umieszczanie przeróbek weszło już w kanon Słoweńców. Niedługo potem Laibach wydał "Sympathy For The Devil" złożony z 6 przeróbek tak samo zatytułowanego kawałka autorstwa The Rolling Stones. Z samych coverów składał się też "Let It Be", wzorowany na tytułach płyty o tej samej nazwie autorstwa The Beatles. Identyczne są tutaj tylko tytuły, ale podobnie jak w "Sympathy For The Devil" zawartość muzyczna odbiega od pierwowzorów, co nie czyni ich dokładnymi kopiami oryginału. "Macbeth" z kolei był przedsięwzięciem będącym podkładem muzycznym do Makbeta Szekspira w hamburskim Deutsches Schauspielhaus. Prócz niego Laibach muzycznie wzbogacił jeszcze 14 przedstawień teatralnych takich jak: Krst pod Triglavom, No Fire Escape in Hell, Molitevi stroj. Album ten zamyka pewien okres w historii Laibacha przed upadkiem żelaznej kurtyny. Drugi okres zaczyna się już na początku lat 90. po upadku bloku wschodniego - charakteryzował się tym, że Laibach korzystał z elementów zapożyczonych z innych gatunków. Albumy czy utwory nawiązywały do stylistyki techno ("Final Countdown" z "NATO") lub nawet rock i metal jak "Jesus Christ Superstar".

Oficjalna strona internetowa: www.laibach.nsk.si
MySpace: www.myspace.com/laibach
Komentarz
Średnia ocena: 0
Oceny: 0
starstarstarstarstar

Podobne artykuły