Dokładnie tydzień pozostał do koncertu legendarnej formacji Laibach w Centrum Stocznia Gdańska. Bilety na 14 marca dostępne są w przedsprzedaży w cenie 70 złotych poprzez stronę organizatora - agencję Freakpointing oraz w salonie tatuażu Pandemonium w Gdańsku. W dniu koncertu
za przyjemność obcowania z muzyką Słoweńców trzeba będzie zapłacić 85
złotych. Na początku działalności zespół spotykał się z niechęcią ze
strony ówczesnych komunistycznych władz państwa. Zakazano pokazu
multimedialnego projektu - Rdeci Revirji (odzew na strajk miejscowych
górników) oraz zabroniono występowania członkom grupy na koncertach i
używania niemieckiej nazwy Laibach.
W dodatku współzałożyciel Tomaž Hostnik 21 grudnia 1982 popełnił
samobójstwo. Wszystkie te negatywne wydarzenia odzwierciedlały
początkową twórczość zespołu. Członkowie Laibacha nie zrazili się i już w
1984 roku wydali swój pierwszy album "Rekapitulacja", będący zbiorem
wcześniejszych eksperymentalnych nagrań. "Occupied Europe Tour" z kolei
to ciężkie, depresyjne brzmienie oraz charakterystyczne słoweńskie
śpiewy. Czynią one ten krążek bardzo charakterystycznym dla Laibacha w
jego początkowym stadium istnienia. W następnym zbiorze "Opus Dei"
pojawiły się covery znanych utworów: Queen ("One Vision") oraz Opus
("Life is Life"). Odtąd umieszczanie przeróbek weszło już w kanon
Słoweńców. Niedługo potem Laibach wydał "Sympathy For The Devil" złożony z
6 przeróbek tak samo zatytułowanego kawałka autorstwa The Rolling
Stones. Z samych coverów składał się też "Let It Be", wzorowany na
tytułach płyty o tej samej nazwie autorstwa The Beatles. Identyczne są
tutaj tylko tytuły, ale podobnie jak w "Sympathy For The Devil" zawartość
muzyczna odbiega od pierwowzorów, co nie czyni ich dokładnymi kopiami
oryginału. "Macbeth" z kolei był przedsięwzięciem będącym podkładem
muzycznym do Makbeta Szekspira w hamburskim Deutsches Schauspielhaus.
Prócz niego Laibach muzycznie wzbogacił jeszcze 14 przedstawień
teatralnych takich jak: Krst pod Triglavom, No Fire Escape in Hell,
Molitevi stroj. Album ten zamyka pewien okres w historii Laibacha przed
upadkiem żelaznej kurtyny. Drugi okres zaczyna się już na początku lat
90. po upadku bloku wschodniego - charakteryzował się tym, że Laibach
korzystał z elementów zapożyczonych z innych gatunków. Albumy czy utwory
nawiązywały do stylistyki techno ("Final Countdown" z "NATO") lub nawet
rock i metal jak "Jesus Christ Superstar".Oficjalna strona internetowa: www.laibach.nsk.si
MySpace: www.myspace.com/laibach