Początki Cemetery Of Scream sięgają roku 1992, kiedy to po rozpadzie kilku lokalnych grup Marcin Piwowarczyk (gitara elektryczna) i Grzegorz Książek (perkusja) rozpoczęli pracę nad nowym materiałem, który miał się bardzo różnić od thrash death metalu, jaki grali w swoich poprzednich zespołach. W kwietniu 1993 zajerestrowali materiał na pierwsze demo C.O.S. zatytułowane "Sameone". W sesji wspomagali ich Jacek Królik (gitara basowa) oraz Marcin Kotaś (wokal), którzy od tego momentu stali się stałymi członkami zespołu.
"Sameone" to 32 minuty oryginalnej i nostalgicznej muzyki określanej jako mystical symphonic doom death metal z dużą ilością partii klawiszowych. Kaseta spotkała się z bardzo dobrym przyjęciem polskiej prasy podziemnej, a także fanów. Jeden z recenzentów napisał: "Nostalgia, melodia, posępność, prostota posunięta do perfekcji, przejażdżka po ludzkiej świadomości, głębokie odczucie smutku i rewelacyjna jakość - nic ponad to!"Jesienią 1993 do Cemetery Of Scream doszło do zespołu dwóch nowych członków - Artur Oleszkiewicz (gitara elektryczna) oraz Kasia Rachwalik (instrumenty klawiszowe). Pod koniec lipca 1994, zaraz po występie na największym polskim festiwalu podziemnym "Strash'ydło 94" zespół wszedł ponownie do krakowskiego studia "Gamma", aby zarejestrować muzykę na debiutancki album "Melancholy".
Podobnie jak w przypadku rejestrowania "Sameone", tak i wtedy zespół zaprosił na sesję swoich przyjaciół-muzyków, by wspólnymi siłami dopracować swoją wizję melancholii. Na klawiszach grał współproducent i inżynier dźwięku Piotr Łabuzek - efekty jego pracy można usłyszeć w większości utworów instrumentalnych. Kobiecych głosów użyczyły Magda Jaglarz oraz Paulina Piwowarczyk, a niektóre partie solowe gitar zawdzięczamy Pawłowi Góralczykowi.
Głęboki, refleksyjno-melancholijny klimat jest utrzymany, pomimo wielu zmian tempa, przez całą produkcję i choć słowa nigdy nie potrafią w pełni opisać czy też przekazać dźwięków to określenie cold melancholic music niejako przybliża nastrój tej płyty. Autorem wszystkich tekstów na "Melancholy" jest Marcin Kotaś. Jego poezje opowiadają o smutku, szczęściu, pięknie, lęku i bólu, są jakby podróżą w niezmierzoną głębie ludzkich uczuć i wraz z muzyką i oprawą graficzną tworzą nierozerwalną całość.
W swoim dorobku grupa ma już profesjonalny videoclip nakręcony do utworu "Anxiety", który ukazał się na składance "Beauty In Darkness" wydanej przez Nuclear Blast Records, godnym uwagi jest fakt, że znalazł się on tam w towarzystwie takich formacji jak m.in.: Lacrimosa, Tiamat, Love Like Blood czy Therion. W tym samym okresie miała miejsce promocja numeru "Melancholy" na albumie kompilacyjnym Nuclear Blast "Soundcheck-Series vol.5". Warto także dodać, że pośród wielu znakomitych kapel również i C.O.S. otrzymało bardzo pochlebne recenzje zarówno w kraju jak i za granicą (m.in. "Melancholy" płytą miesiąca w "Aardschok" (Holandia), wysoka ocena w niemieckiej edycji "Metal Hammer", wyróżnienie w "Ablaze" (Niemcy).
W czerwcu 1997 zespół nagrywa kolejną płytę zatytułowaną "Deeppression". Wiąże się to niestety z koniecznością dokonania drobnego przegrupowania - w miejsce dotychczasowego gitarzysty Artura Oleszkiewicza pojawił się Paweł Góralczyk, człowiek odpowiedzialny za działalność jednego z najmocniejszych bandów polskiej sceny thrash-metalowej występującego pod szyldem Hellias. Tym samym zespół nie stracił nic ze swojej świeżości i siły o czym dobitnie świadczą recenzje płyty "Deeppression" w magazynach metalowych i rockowych. W jednym z najbardziej renomowanych pism niemieckich "Rock Hard napisano - "...Cemetery Of Scream z Polski to towar najwyższej jakości...!!!".
Zgodnie z przyjętą przez całą załogę tradycją - tytuł dobitnie przekazuje zarówno warstwę muzyczną jak i liryczną, zawierającą się wszechobecnie na owej rejestracji. Doskonałym podkreśleniem całej atmosfery jest dopracowana w najdrobniejszym szczególe szczególe szata graficzna. Wydania płyty na terytorium Polski podjęła się krakowska firma fonograficzna "Croon Records", natomiast oficjalnym producentem i dystrybutorem na arenie międzynarodowej jest niemiecka wytwórnia płytowa "Serenades Records".
W charakterze zwiastuna nowego albumu "Prelude To A Sentimental Journey" (2001) zespół nagrał MCD "Fin de Siecle". Klimat tej EP-ki inspirowany był wydarzeniami na współczesnej scenie politycznej świata, gdy ponownie kryzysy końca wieku rozwiązywane są poprzez wojny finansowane przez dwa mocarstwa (wojna w byłej Jugosławii, wojna w Czeczenii i wiele innych bezsensownych konfliktów rozgrywających się na całym świecie). Powrót do dekadencji stanowi jedyną pełną protestu odpowiedź.
Skład:
Sebastian Gółralik - wokal
Katarzyna Rachwalik - instrumenty klawiszowe
Paweł Góralczyk - gitara elektryczna
Artur Oleszkiewicz - gitara elektryczna
Marcin Piwowarczyk - gitara elektryczna
Jacek Królik - gitara basowa
Grzegorz Książek - perkusja
Byli członkowie zespołu:
Marcin Kotaś - wokal
Łucja Czarnecka - wokal
Magda Jaglarz - wokal
Paulina Piwowarczyk - wokal
Piotr Łabuzek - instrumenty klawiszowe
Łukasz Zając - skrzypce
Dyskografia:
01. Sameone (Demo) (1993)
02. Melancholy (1995)
03. Deeppression (1998)
04. Fin de Siecle (EP) (1999)
05. Prelude To A Sentimental Journey (2000)
06. The Event Horizon (2006)
Oficjalna strona internetowa: www.cemeteryofscream.com
MySpace: www.myspace.com/cemeteryofscream
Źródło: oficjalna strona zespołu