Wracać wciąż do domu Le Guin
Zmierzch Bogów

Little Festival 2: Origami Boe / Origami Galaktika / Christoph Heemann

LITTLE FESTIVAL 2
Czwartek, 20 czerwca 2013, godz. 20:00
TEATR LEŚNY, ul. Jaśkowa Dolina 45, Gdańsk - Wrzeszcz
wstęp/wsparcie 5 PLN

https://www.facebook.com/events/542709552457944
https://www.facebook.com/fundacja.undescribable

---------------------------------------------------------------------------

ORIGAMI BOE „acoustic laptops”
...m.in. Origami Arktika, NU Unruh oraz Jochen Arbeit (Einstürzende Neubauten), Michael Gira (The Body Lovers, Swans), Jarboe, Mick Harris (Scorn, Lull, Napalm Death)...

ORIGAMI GALAKTIKA
...akustyczno-organiczny ambient/soundscapes (dźwięko-obrazy)... hipnotyczne, szamańskie, tajemnicze, magiczne...

CHRISTOPH HEEMANN
...m.in. H.N.AS., Current 93, Mimir (The Legendary Pink Dots), Jim O'Rourke, Lee Ranaldo (Sonic Youth), Organum, Keiji Haino, Merzbow...

--------------------------------------------------------------------------

CHRISTOPH HEEMANN (Niemcy)

Swoją muzyczną działalność rozpoczął w 1983 roku jako członek-założyciel grupy HIRSCHE NICHT AUFS SOFA (H.N.A.S.), który między 1985 i 1993 rokiem wydał kilka albumów z pogranicza elektroakustycznych kolaży, wyszukanych i zapętlonych dźwięków, różnych pogłosów oraz rockowej dynamiki, a wszystko to bliskie temu, co tworzyła legendarna niemiecka kraut-rockowa grupa FAUST oraz kultowa brytyjska formacja NURSE WITH WOUND. Do dziś Christoph Heemann czerpie inspiracje z muzyki lat 50.-80. (awangardy, krautrocka, muzyki improwizowanej, musique concrete, analogowej elektroniki). Po rozpadzie swojej grupy Heemann kontynuuje solową karierę, jak również zaczyna współpracować z innymi bardzo ważnymi i cenionymi niezależnymi muzykami lub grupami, takimi jak: CURRENT 93, MIMIR (z muzykami THE LEGENDARY PINK DOTS), JIM O'ROURKE, LEE RANALDO (SONIC YOUTH), ORGANUM, MIRROR (z ANDREW CHALK), IN CAMERA (z TIMO VAN LUYCK), KEIJI HAINO, czy MERZBOW. Prowadzi również własną wytwórnię płytową STREAMLINE.

Kompozycje Heemanna są często opisywane jako "ear-movies" ("ucho-filmy"), w których używa nagrań terenowych, instrumentów akustycznych, elektroniki, brzmień elektroakustycznych i dźwięków akustycznych narracji. Mają one w sobie jakąś magię i sugestywną wyobraźnię soundtracków. Rzeczywiście, jego album "Aftersolstice" był zainspirowany filmami Alain Resnais, Louis Malle, czy Andrieja Tarkowskiego.
- „...Tak jak przy tworzeniu indywidualnych scen filmu, buduję strukturę moich relacji jako grupę dźwięków, które mają na celu utworzenie tematycznego podmiotu" - wyjaśnia Heemann - "Gdy muszę stworzyć projekt, selekcjonuję i przetwarzam dźwiękowy materiał pasujący do atmosfery i emocjonalnych cech wymaganych przez "skrypt". Podobnie jak muzyka, film jest jedną z moich ciągłych obsesji, więc czymś naturalnym było, aby pracować z filmowymi pomysłami i przenosić je do środowiska dźwięków. Główną koncepcją moich "ear-films" jest prowokujące zanurzenie do sekwencji zdarzeń/emocji poprzez dźwięki. Chcąc wzbudzić wyobraźnię słuchacza, staram się unikać korzystania z oczywistych narracyjnych elementów, takich jak tytuły lub okładki...”. W jego muzyce naprawdę można się zatracić!

https://www.youtube.com/watch?v=ljosaGFA8y0
https://www.youtube.com/watch?v=Wj-2o_ox9kg
https://www.youtube.com/watch?v=tMZbWfO08Sw
https://www.youtube.com/watch?v=8ckGPM9CuSs
https://www.youtube.com/watch?v=PS2z8BoNtww
https://www.youtube.com/watch?v=dnh1_TJzsRo
https://www.youtube.com/watch?v=F0WRxH7C17s
https://www.youtube.com/watch?v=6GQ7nRXjEmk

-----------------------------------------------------------------------------

ORIGAMI GALAKTIKA (Norwegia)

„...Wszyscy jesteśmy jednością. Ja, ty, ludzie wokół nas, drzewa i niebo...” - mówi Benny Braaten, muzyk kryjący się za nazwą Origami Galaktika. Jego muzyka jest gdzieś z głębi wszechświata, pełna tajemnicy, magii, wolności. Uruchamia wyobraźnię. Prawdziwe wyzwanie dla recenzenta, bo jak opisać coś, czego właściwie nie ma. Wyobraźcie sobie dźwięk morskiej fali rozbijającej się o brzeg. A teraz wyobraźcie sobie, że ten dźwięk rozciągnięty jest do kilku minut, trwa i trwa, jakby fala nigdy nie mogła osiągnąć brzegu. Chyba właśnie tak to brzmi. Może Braaten jest współczesnym, technologicznym szamanem, stosującym do swych rytuałów miksery i samplery? On sam nie obraża się za takie porównanie. Przyznaje, że kilku jego przyjaciół z Oslo poczuło się lepiej słuchając nagrań Origami Galaktika - „...Kolega miał straszny dół. Powiedziałem mu: posłuchaj tego, to muzyka, którą nagrałem ja i mój mały brat. Może Ci pomoże. Zadzwonił, by powiedzieć, że poczuł się lepiej...”

Dobrym określeniem muzyki Origami Galaktika jest soundscapes (dźwięko-obrazy). Malowanie muzyką pejzaży, tworzenie ich w umysłach słuchaczy. Braaten wykorzystuje dźwięki istniejącego świata do tworzenia nowych, alternatywnych światów. Znane nam dźwięki przyrody i cywilizacji, połączone ze sobą, wymieszane i przetworzone elektronicznie, pozwalają stworzyć świat, który niby rozumiemy, bo potrafimy rozpoznać pojedyncze fragmenty, ale połączone razem tworzą soundtrack z krain, jakie mogłyby istnieć jedynie w naszej wyobraźni. Większość kompozycji utkana jest w całości z dźwięków natury, czy też głosów akustycznych instrumentów, na których gra, jak na przykład flety. Elektronika służy jedynie do przetwarzania tego wszystkiego.
„...Nagrywałem stąpanie po zamarzniętej trawie w zimie, dźwięk jaki wydają zamarznięte łamiące się źdźbła, krę ścierającą się na rzece, szum morza w Norwegii, dźwięki lasu, przelot samolotu, głosy robotników pracujących za moim oknem, odgłos pociągu jadąc z Ostrawy do Bańskiej Bystrzycy. Na mojej ostatniej płycie jest tylko jeden dźwięk elektroniczny!...”

http://www.youtube.com/watch?v=virlUMVfblk
http://www.myspace.com/origamigalaktika

-----------------------------------------------------------------------------

ORIGAMI BOE „acoustic Laptops” (Norwegia/Hiszpania)

Pod nazwą ORIGAMI BOE kryje się norweski artysta Tore H. Boe, założyciel cenionej ambient-neofolkowej formacji ORIGAMI ARKTIKA oraz koordynator otwartego kulturowego kolektywu Origami Republika, który zrzesza sieć blisko 300 artystów, muzyków, kulturalnych działaczy/placówek z całego świata. Przez ostatnie 20 lat zagrał setki koncertów, dał wiele warsztatów, opublikował kilka książek, wystawiał sztuki wizualne i zrealizował ogromne ilości nagrań dostępne prawie w każdym formacie. Obecnie najczęściej występuje solowo jako Origami Boe lub Tore H. Boe ze swoim bardzo nowatorskim i oryginalnym projektem "acoustic laptops" (akustyczne laptopy), w którym odtwarza stare, eksperymentalne materiały ze swojego dźwiękowego archiwum od 1984 roku do chwil obecnych, miksując z tym, co aktualne, nowe, tu i teraz.

Akustyczne laptopy to własnoręcznie zbudowane drewniane skrzynki, w których umieszczone są różne drobne przedmioty, obiekty, instalacje, konstrukcje (m.in. sprężyny, kamienie, metale, gumy, struny, spinacze, igły, pamiątki, itp.) do których podłączone są mikrofony kontaktowe. Poprzez dotykanie, stukanie, skrobanie, pocieranie i głaskanie owych przedmiotów można odkryć świat zazwyczaj niezauważanych mikrodźwięków i połączyć niefiltrowaną rzeczywistość z przyjemnymi doznaniami. Każdy występ jest inny, wyjątkowo zaadoptowany do danego miejsca, dnia i sytuacji. Używane są do tego "akustyczne laptopy", instrumenty akustyczne, jak i inne akustyczne oprzyrządowania oraz wcześniej nagrane dźwięki odtwarzane/miksowane losowo za pomocą elektroniki...

Origami Boe ze względu na swoją wszechstronność, chętnie współpracuje i improwizuje z innymi muzykami z całego świata, choćby: NU Unruh (EINSTÜRZENDE NEUBAUTEN), Jochen Arbeit (EINSTÜRZENDE NEUBAUTEN), Michael Gira (THE BODY LOVERS, SWANS), Jarboe (SWANS), Mick Harris (SCORN, LULL, NAPALM DEATH), Roel Meelkop, Lasse Marhaug, Derek Holzer, Andy Bolus, Alexander Rishaug, Guido Huebner, Ronnie Sundin, Johannes Bergmark, Ellen Røed, Bryan Day, Mark Spybey, Jan Bang.
Tore H. Boe niejednokrotnie występował jako support przed legendarnym EINSTÜRZENDE NEUBAUTEN.

„...Boe nie jest niepodobny do Johna Cage'a: to człowiek małych dźwięków, ale przy wzmocnieniu stosowanym na koncertach rockowych musi to brzmieć potężnie. Pozytywki, uderzenia fortepianu i ponure drony, tworzą wspólnie wspaniały utwór, który spotyka się z dużym aplauzem publiczności. W pełni zasłużonym...”

http://origami.teks.no/thb

-----------------------------------------------------------------------------

Organizator:
unndescribable

Współpraca:
Gdański Archipelag Kultury / Klub Winda

Dofinansowano ze środków Miasta Gdańska

...

Data:

End:

Godzina: 20:00

Miasto : Gdańsk

Lokal : Teatr Leśny

Kategoria : Concert

Little Festival 2: Origami Boe / Origami Galaktika / Christoph Heemann
LITTLE FESTIVAL 2
Czwartek, 20 czerwca 2013, godz. 20:00
TEATR LEŚNY, ul. Jaśkowa Dolina 45, Gdańsk - Wrzeszcz
wstęp/wsparcie 5 PLN

https://www.facebook.com/events/542709552457944
https://www.facebook.com/fundacja.undescribable

---------------------------------------------------------------------------

ORIGAMI BOE „acoustic laptops”
...m.in. Origami Arktika, NU Unruh oraz Jochen Arbeit (Einstürzende Neubauten), Michael Gira (The Body Lovers, Swans), Jarboe, Mick Harris (Scorn, Lull, Napalm Death)...

ORIGAMI GALAKTIKA
...akustyczno-organiczny ambient/soundscapes (dźwięko-obrazy)... hipnotyczne, szamańskie, tajemnicze, magiczne...

CHRISTOPH HEEMANN
...m.in. H.N.AS., Current 93, Mimir (The Legendary Pink Dots), Jim O'Rourke, Lee Ranaldo (Sonic Youth), Organum, Keiji Haino, Merzbow...

--------------------------------------------------------------------------

CHRISTOPH HEEMANN (Niemcy)

Swoją muzyczną działalność rozpoczął w 1983 roku jako członek-założyciel grupy HIRSCHE NICHT AUFS SOFA (H.N.A.S.), który między 1985 i 1993 rokiem wydał kilka albumów z pogranicza elektroakustycznych kolaży, wyszukanych i zapętlonych dźwięków, różnych pogłosów oraz rockowej dynamiki, a wszystko to bliskie temu, co tworzyła legendarna niemiecka kraut-rockowa grupa FAUST oraz kultowa brytyjska formacja NURSE WITH WOUND. Do dziś Christoph Heemann czerpie inspiracje z muzyki lat 50.-80. (awangardy, krautrocka, muzyki improwizowanej, musique concrete, analogowej elektroniki). Po rozpadzie swojej grupy Heemann kontynuuje solową karierę, jak również zaczyna współpracować z innymi bardzo ważnymi i cenionymi niezależnymi muzykami lub grupami, takimi jak: CURRENT 93, MIMIR (z muzykami THE LEGENDARY PINK DOTS), JIM O'ROURKE, LEE RANALDO (SONIC YOUTH), ORGANUM, MIRROR (z ANDREW CHALK), IN CAMERA (z TIMO VAN LUYCK), KEIJI HAINO, czy MERZBOW. Prowadzi również własną wytwórnię płytową STREAMLINE.

Kompozycje Heemanna są często opisywane jako "ear-movies" ("ucho-filmy"), w których używa nagrań terenowych, instrumentów akustycznych, elektroniki, brzmień elektroakustycznych i dźwięków akustycznych narracji. Mają one w sobie jakąś magię i sugestywną wyobraźnię soundtracków. Rzeczywiście, jego album "Aftersolstice" był zainspirowany filmami Alain Resnais, Louis Malle, czy Andrieja Tarkowskiego.
- „...Tak jak przy tworzeniu indywidualnych scen filmu, buduję strukturę moich relacji jako grupę dźwięków, które mają na celu utworzenie tematycznego podmiotu" - wyjaśnia Heemann - "Gdy muszę stworzyć projekt, selekcjonuję i przetwarzam dźwiękowy materiał pasujący do atmosfery i emocjonalnych cech wymaganych przez "skrypt". Podobnie jak muzyka, film jest jedną z moich ciągłych obsesji, więc czymś naturalnym było, aby pracować z filmowymi pomysłami i przenosić je do środowiska dźwięków. Główną koncepcją moich "ear-films" jest prowokujące zanurzenie do sekwencji zdarzeń/emocji poprzez dźwięki. Chcąc wzbudzić wyobraźnię słuchacza, staram się unikać korzystania z oczywistych narracyjnych elementów, takich jak tytuły lub okładki...”. W jego muzyce naprawdę można się zatracić!

https://www.youtube.com/watch?v=ljosaGFA8y0
https://www.youtube.com/watch?v=Wj-2o_ox9kg
https://www.youtube.com/watch?v=tMZbWfO08Sw
https://www.youtube.com/watch?v=8ckGPM9CuSs
https://www.youtube.com/watch?v=PS2z8BoNtww
https://www.youtube.com/watch?v=dnh1_TJzsRo
https://www.youtube.com/watch?v=F0WRxH7C17s
https://www.youtube.com/watch?v=6GQ7nRXjEmk

-----------------------------------------------------------------------------

ORIGAMI GALAKTIKA (Norwegia)

„...Wszyscy jesteśmy jednością. Ja, ty, ludzie wokół nas, drzewa i niebo...” - mówi Benny Braaten, muzyk kryjący się za nazwą Origami Galaktika. Jego muzyka jest gdzieś z głębi wszechświata, pełna tajemnicy, magii, wolności. Uruchamia wyobraźnię. Prawdziwe wyzwanie dla recenzenta, bo jak opisać coś, czego właściwie nie ma. Wyobraźcie sobie dźwięk morskiej fali rozbijającej się o brzeg. A teraz wyobraźcie sobie, że ten dźwięk rozciągnięty jest do kilku minut, trwa i trwa, jakby fala nigdy nie mogła osiągnąć brzegu. Chyba właśnie tak to brzmi. Może Braaten jest współczesnym, technologicznym szamanem, stosującym do swych rytuałów miksery i samplery? On sam nie obraża się za takie porównanie. Przyznaje, że kilku jego przyjaciół z Oslo poczuło się lepiej słuchając nagrań Origami Galaktika - „...Kolega miał straszny dół. Powiedziałem mu: posłuchaj tego, to muzyka, którą nagrałem ja i mój mały brat. Może Ci pomoże. Zadzwonił, by powiedzieć, że poczuł się lepiej...”

Dobrym określeniem muzyki Origami Galaktika jest soundscapes (dźwięko-obrazy). Malowanie muzyką pejzaży, tworzenie ich w umysłach słuchaczy. Braaten wykorzystuje dźwięki istniejącego świata do tworzenia nowych, alternatywnych światów. Znane nam dźwięki przyrody i cywilizacji, połączone ze sobą, wymieszane i przetworzone elektronicznie, pozwalają stworzyć świat, który niby rozumiemy, bo potrafimy rozpoznać pojedyncze fragmenty, ale połączone razem tworzą soundtrack z krain, jakie mogłyby istnieć jedynie w naszej wyobraźni. Większość kompozycji utkana jest w całości z dźwięków natury, czy też głosów akustycznych instrumentów, na których gra, jak na przykład flety. Elektronika służy jedynie do przetwarzania tego wszystkiego.
„...Nagrywałem stąpanie po zamarzniętej trawie w zimie, dźwięk jaki wydają zamarznięte łamiące się źdźbła, krę ścierającą się na rzece, szum morza w Norwegii, dźwięki lasu, przelot samolotu, głosy robotników pracujących za moim oknem, odgłos pociągu jadąc z Ostrawy do Bańskiej Bystrzycy. Na mojej ostatniej płycie jest tylko jeden dźwięk elektroniczny!...”

http://www.youtube.com/watch?v=virlUMVfblk
http://www.myspace.com/origamigalaktika

-----------------------------------------------------------------------------

ORIGAMI BOE „acoustic Laptops” (Norwegia/Hiszpania)

Pod nazwą ORIGAMI BOE kryje się norweski artysta Tore H. Boe, założyciel cenionej ambient-neofolkowej formacji ORIGAMI ARKTIKA oraz koordynator otwartego kulturowego kolektywu Origami Republika, który zrzesza sieć blisko 300 artystów, muzyków, kulturalnych działaczy/placówek z całego świata. Przez ostatnie 20 lat zagrał setki koncertów, dał wiele warsztatów, opublikował kilka książek, wystawiał sztuki wizualne i zrealizował ogromne ilości nagrań dostępne prawie w każdym formacie. Obecnie najczęściej występuje solowo jako Origami Boe lub Tore H. Boe ze swoim bardzo nowatorskim i oryginalnym projektem "acoustic laptops" (akustyczne laptopy), w którym odtwarza stare, eksperymentalne materiały ze swojego dźwiękowego archiwum od 1984 roku do chwil obecnych, miksując z tym, co aktualne, nowe, tu i teraz.

Akustyczne laptopy to własnoręcznie zbudowane drewniane skrzynki, w których umieszczone są różne drobne przedmioty, obiekty, instalacje, konstrukcje (m.in. sprężyny, kamienie, metale, gumy, struny, spinacze, igły, pamiątki, itp.) do których podłączone są mikrofony kontaktowe. Poprzez dotykanie, stukanie, skrobanie, pocieranie i głaskanie owych przedmiotów można odkryć świat zazwyczaj niezauważanych mikrodźwięków i połączyć niefiltrowaną rzeczywistość z przyjemnymi doznaniami. Każdy występ jest inny, wyjątkowo zaadoptowany do danego miejsca, dnia i sytuacji. Używane są do tego "akustyczne laptopy", instrumenty akustyczne, jak i inne akustyczne oprzyrządowania oraz wcześniej nagrane dźwięki odtwarzane/miksowane losowo za pomocą elektroniki...

Origami Boe ze względu na swoją wszechstronność, chętnie współpracuje i improwizuje z innymi muzykami z całego świata, choćby: NU Unruh (EINSTÜRZENDE NEUBAUTEN), Jochen Arbeit (EINSTÜRZENDE NEUBAUTEN), Michael Gira (THE BODY LOVERS, SWANS), Jarboe (SWANS), Mick Harris (SCORN, LULL, NAPALM DEATH), Roel Meelkop, Lasse Marhaug, Derek Holzer, Andy Bolus, Alexander Rishaug, Guido Huebner, Ronnie Sundin, Johannes Bergmark, Ellen Røed, Bryan Day, Mark Spybey, Jan Bang.
Tore H. Boe niejednokrotnie występował jako support przed legendarnym EINSTÜRZENDE NEUBAUTEN.

„...Boe nie jest niepodobny do Johna Cage'a: to człowiek małych dźwięków, ale przy wzmocnieniu stosowanym na koncertach rockowych musi to brzmieć potężnie. Pozytywki, uderzenia fortepianu i ponure drony, tworzą wspólnie wspaniały utwór, który spotyka się z dużym aplauzem publiczności. W pełni zasłużonym...”

http://origami.teks.no/thb

-----------------------------------------------------------------------------

Organizator:
unndescribable

Współpraca:
Gdański Archipelag Kultury / Klub Winda

Dofinansowano ze środków Miasta Gdańska