Demolka / Barto / Cyklodol 87
Demolka czyli rakieta z
procesorem to duet muzyczny z Polski. Zespół tworzą: Dziewczyna Rakieta -
wokalistka i autorka tekstów oraz Procesor Plus - klawiszowiec i
kompozytor utworów (19 wiosen).
W 2011 r. zadebiutowali koncertem na
niezależnej scenie w rodzinnym mieście Łodzi. W kwietniu 2012 r.
ukazała się nakładem wrocławskiego wydawnictwa Oficyna Biedota ich
pierwsza płyta „Demolka”, która zyskała dużo dobrych recenzji. Swoją
muzykę określają jako science fiction electro. Nieco mroku, trochę melodii
i sporo zadziornej energii. Ta rozpisana na wokal i syntezator dystopia
jest porywającą opowieścią o walce o miłość, wolność i człowieczeństwo.
Zespół promując płytę zagrał sporo koncertów w Polsce i za granicą min.
na wyjątkowym festiwal de Gracia w Barcelonie. Obecnie pracują nad
pierwszym albumem (być może wydanym na wiosnę). Koncert będzie
zapowiedzią nadchodzącego kataklizmu, więc uprasza się potencjalnych
zainteresowanych o zaopatrzenie się w sprzęt BHP przed przyjściem na ich
występ.
http://www.youtube.com/watch?v=jmroWLlg1m4&feature=player_embedded
BARTO
Rezydujące w Petersburgu BARTO to obecnie jeden z najpopularniejszych
alternatywnych zespołów w Rosji, grający przebojowe, taneczne electro z
bardzo ostrymi społeczno – politycznie i obyczajowo tekstami. Nazwa
zespołu pochodzi od nazwiska radzieckiej pisarki dla dzieci, Agnii
Barto. Wizytówką BARTO są mocne bity, syntetyczne brzmienia, zjadliwo –
ironiczny żeński wokal Marii Lubiczewej oraz duża ilość wulgaryzmów.
Wreszcie w nowoczesnej rosyjskiej muzyce pojawiła się wyemancypowana
dziewczyna nazywająca rzeczy po imieniu. Każda szanująca się Rosjanka
powinna mieć w domu płytę BARTO jako odtrutkę na swojego chłopaka, szefa
i kolorową prasę” (krytyk muzyczny Artiom Troicki, zwany „ojcem
chrzestnym radzieckiego rocka” i „rosyjskim Johnem Peelem”).
To
właśnie on odpowiedzialny jest za eksplozję popularności zespołu, który
jeździ dziś regularnie w trasy po całej Rosji – od Kaliningradu po
daleką Syberię, i dzięki obiegowi internetowemu wszędzie ma już duże
rzesze fanów i fanek. Płytowy debiut BARTO ukazał się w niezależnej
wytwórni Troickiego w 2007 roku – piosenki mieszające z błotem
moskiewską korporacyjną młodzież i dzieci oligarchów bawiących się w
drogich klubach sąsiadują tu z treściami w rodzaju „Anarchia i chaos!
Paszoł w żopu Mickey Mouse!”.
Moskiewscy electro – prowokatorzy i
prowokatorki nabijają się z mody na lata 90-te („Chcę do
dziewięćdziesiątych, tęsknie za bandytami/Z ogolonymi glacami,
nieogolonymi jajami”) i uzależnienia od sieci („ I wiem na pewno, że
kiedyś umrę/Lecz pozostanę jako kropka W Kontakcie Ru/ I wiem na pewno,
że kiedyś umrę/Lecz pozostanę na Naszej Klasie Ru”), wieszczą rychły
koniec korporacyjnych karier w stolicy (Kim będziesz jutro pracowniku
biurowy?/Kierowcą trolejbusu, palaczem w kotłowni/Spójrz jak do twarzy
ci w pomarańczowej kamizelce/Jutro wszystko chuj strzeli – nie zdążysz
nawet mrugnąć okiem”) i opowiadają historie o gastarbeiterach z
Tadżykistanu, pracujących na budowie moskiewskiego World Trade Center.
BARTO bierze udział w ulicznych protestach, współorganizowanych przez
Artioma Troickiego, wraz z zaangażowanymi dinozaurami radzieckiego rocka
DDT i TELEWIZOREM, oraz popularnym wśród młodzieży raperem NOIZE MC.
Podczas akcji w obronie wycinanego lasu w podmoskiewskich Chimkach,
Maria Lubiczewa wykonała przez megafon jeden z nowszych kawałków,
przeciwko policji:
Jestem gotowa i ty też jesteś gotówpodpalać w
nocy samochody mentów.To nasz życiowy wybór i przejaw dobrego smakuwobec
tych, dla których prawo stanowi śmieć.
FSB nęka muzyków telefonami, oskarżając zespół o ekstremizm, lecz BARTO ma już dobrych adwokatów…
Gwiazdy rosyjskiego electro przyjeżdżają do Polski po raz drugi.
http://www.myspace.com/barto2007
CYKLODOL 87 czyli Konstanty Usenko
Wiolonczelista, muzyk wielu zespołów punkowych, nowofalowych i
industrialnych (The Leszczers, Najakotiva, Super Girl Romantic Boys, 19
Wiosen), autor tekstów piosenek, producent, didżej, dziennikarz
współpracujący m.in. z pismem „Lampa”. Od dzieciństwa zawieszony
pomiędzy Polską i Rosją. Później także organizator tras koncertowych
polskich zespołów w Rosji i rosyjskich w Polsce. Obecnie mieszka na
berlińskim Kreuzbergu. Autor książki o rosyjskiej muzyce współczesnej
„Oczami radzieckiej zabawki”.